Designers Clanul Meduzei Clanul Meduzei

Gianni Versace

"Sunt un profund superficial". Asa se definea designerul Gianni Versace, citandu-l pe Friedrich Nietzsche si declarand deschis: "Imi place sa citesc si sa privesc si apoi apoi sa folosesc impulsurile in maniera libera pentru a le transforma apoi in moda".

Fara prejudecati in preluarea unor modele clasice, stilistul a reusit ca printr-o rara capacitate de sinteza si de rigoare sa devina unic si usor de recunoscut.

Atunci cand si-a lansat propria marca el a ales ca lait-motiv un cap de Meduza. "In Reggio Calabria in fata casei noastre, se gaseau niste resturi ale unor mozaice greco-romane care o reprezentau pe Gorgona, iar noi copiii mergeam tot timpul sa ne jucam acolo. Cand a trebuit sa aleg un simbol, m-am gandit la acest mit antic: cine se indragosteste de Meduza nu mai are scapare. Deci de ce sa nu ne gandim la faptul ca cine este cucerit de Versace nu se mai poate intoarce inapoi? Este seductia care nu are sfarsit".

Aventura tanarului calabrez foarte putin inclinat catre studiu si care a devnit mana dreapta a mamei sale in croitoria si magazinul sau de imbracaminte, incepe pe 5 februarie 1972 cu o calatorie la Milano: chemat de Ezio Nicosia si Salvatore Chiodini, el deseneaza o colectie pentru Florentine Flowers si obtine imediat un mare succes.

Numele sau incepe sa circule printre marile firme de confectii care se transforma in case de moda: in acelasi an stilistul lucreaza pentru De Parisini din Santa Margherita si din 1973 se muta definitiv la Milano pentru a colabora cu Callagan, Genny si Alma.

In anul 1976 marea realizare: fratele lui Giani, Santo Versace, licentiat in economie si comert la Messina, se stabileste la Milano pentru a pune bazele unei intreprinderi care sa poarte numele Gianni. Prima colectie semnata de catre stilist este prezentata pe podiumul instalat la palatul Permanentei din Milano in 1978, iar in septembrie, in showroomul din Via della Spiga, este prezentata prima colectie pentru barbati.

In 25 de ani de dezvoltare, marca se transforma din intreprindere de familie (celor doi frati li se adauga si sora mai mica, Donatella Versace) intr-un grup de succes national. Imaginea si comunicarea au devenit adevarate puncte tari ale lui Gianni Versace: in anul 1979, la nici un an de la debut, are o colaborare cu fotograful american Richard Avedon care isi pune amprenta sa unica pe campaniile publicitare.

Moda creata de Gianni se diferentiaza de restul printr-o experimentare plina de curaj, combinata cu exaltarea frumusetii modelelor (in special Linda Evanghelista, Christy Turlington, Claudia Schiffer si Naomi Campbell).

Designerul creste de la colectie la colectie: el lanseaza pielea tratata si colorata ca si materialele textile in colectia prezentata in octombrie 1981; propune costumele lucrate cu impletituri din metal in toamna-iarna anului 1982-1983; creaza matasuri imprimate si foarte colorate cu motive geometrice din 1989; lucreaza cu piele si ace de siguranta inspirandu-se din moda bondage (sado-maso)

Gianni Versace

Revista The Time din aprilie 1995 il prezinta ca pe omul momentului si, totodata, campion al noului clasicism: "El ne transmite semnale de eleganta fara sa uite tenta sa caracteristica care este erotismul".

Intr-un interviu din septembrie 1994 cu ocazia unei expozitii personale la Berlin declara: "Incerc sa mentin foarte usoara influenta mea. Simplitatea este una dintre lucrurile cele mai importante ale vietii si ale culturii"

Linia Atelier, laboratorul lui Gianni Versace de creatie de modele altamoda este lansata pentru prima oara in ianuarie 1990 la hotel Ritz din Paris. Pe 6 iulie 1989 ia fiinta la Paris linia Versus, care este o linie dedicata tinerilor, in 1991 Signature - o colectie de moda cu tenta clasica, urmata in 1993 de Home Signature: portelanuri, lenjerie, faianta, obiecte care reflecta gustul stilistului pentru casa. Un gust eclectic care se regaseste in interioarele caselor sale in blocuri sau in vile in Italia si in Statele Unite: de la fostul palat Rizzoli din Milano din Via del Gesu' reproiectat de Renzo Mongiardino la vila Fontanelle din Montrasio pe lacul din Como; de la town-house din New York aranjata la Casa Casuarina din Miami South Beach in gradina careia Gianni Versace a fost asasinat in 15 iulie 1997.

Cu doar 20 de zile inaintea mortii in Gradina Boboli din Florenta au fost prezentate ultimile creatii ale stilistului realizate pentru teatru, in colaborare cu Maurice Bejart. Cariera lui de designer de costume de teatru incepuse pe 19 martie 1982 la teatrul Scala din Milano cu baletul Barocco del Canto. In 1984, intalnirea cu Bejart este si inceputul unei mari prietenii.

In octombrie 2002 este inaugurata expozitia Gianni Versace at the V&A. De expozitie se va ocupa Claire Wilcox, autoarea volumului The Art and Craft of Gianni Versace. Cu ocazia inaugurarii retrospectivei, fratele sau Santo declara: "Ne-au trebuit doi ani pentru a ne reveni dupa moartea sa. Dar Gianni nu a murit cu adevarat; are aceeasi forta astazi ca cea pe care o avea cand era viu".

Magazinul Versace din Sloane Street, Londra

Donatella Versace

Donatella Versace si-a facut debutul in lumea modei imediat dupa ce si-a obtinut licenta in limbi straine la universitatea din Florenta.

Ea i se alatura fratelui ei, Gianni Versace la conducerea casei de moda Versace devenind repede cea mai pretioasa colaboratoare si muza. De fapt, Donatella a impus in firma pragmatismul, echilibrand astfel creatiile excentrice ale fratelui ei iar prin intermediul contactelor si prieteniei cu staruri rock precum Madonna, Sting, Elton John, Jon Bon Jovi, Courtney Love, Prince si Jennifer Lopez, Donatella a contribuit si la transformarea marcii Versace intr-un nume de succes international.

Initial, ea a lucrat pentru Gianni ca responsabila a campaniilor publicitare si ca manager al tuturor liniilor de accesorii. Debuteaza ca stilista in anul 1993, cand deseneaza prima linie de vestimentatie Versus.

In anul 1997, dupa moartea fratelui ei ucis in Florida, preia rolul de director artistic al casei de moda si, impreuna cu fratele Santo, devine managerul unuia dintre cele mai mari grupuri ale luxului existent in lume.

Primita cu reticenta la inceput, Donatella a trebuit sa demonstreze ca poate sa duca mai departe povestea de succes initiata de fratele ei iar in 2002 confirma statusul ei de designer preferat de catre piata asiatica, castigand premiul International Designer of the Year la MTV Asia Awards.

Donatella Versace

In 2003, creatoarea decide ca "este momentul oportun pentru a face niste schimbari". Donatella decide ca nu mai este timpul sa puna accentul pe haute-couture si incearca sa dezvolte liniile populare, apeland in acest scop la campanii de imagine realizate in special cu vedete. Astfel, dupa Britney Spears urmeaza Christina Aguillera intr-o campanie memorabila care prezinta popstarul in pantaloni de piele cu geci de biker, trenchuri de lana maro sau piele alba. Memorabile sunt si campaniile realizate cu Madonna, iar mai nou cu Demi Moore si Halle Berry.

Madonna in campania primavara/ vara 2005 Versace
Demi Moore in campania toamna/ iarna 2005 Versace
Halle Berry in campania primavara/ vara 2006 Versace
Halle Berry in campania primavara/ vara 2006 Versace

Firma Gianni Versace Spa este una din putinele marci care controleaza intregul ciclu de viata al modei, de la creatie la productie, de la marketing la vanzarea finala prin boutique-uri gestionate in mod direct si cele in sistem de franciza. "Tot ceea ce am invatat in moda ii datorez lui Gianni. In mod particular pot spune ca am invatat de la el sa probez si sa caut lucruri noi, chiar riscand mult, fara sa-mi fie niciodata frica de critici. Stilul Versace este in permanenta in cautarea a ceea ce lipseste modei", spune Donatella care, cu colectiile sale a adaugat stilul sau modern si personal marcii Versace, atingand obiective semnificative si in spatii care nu au legatura in mod direct cu imbracaminte: marirea liniei Home Collection, noile linii cosmetice, realizarea liniei Atelier. Daca Gianni a fost un pionier in folosirea imaginii pentru campaniile publicitare, Donatella continua traditia.

 

 


versace gianni friedrich nietzsche moda stilist simbol seductia Milano ezio nicosia salvadore chiodini colectie florentine flowers succes Callagan genny alma santo versace showroom richard avedon campanie publicitara material textile
 


« Articol precedent: Guru intr-o lume straina Yohji Yamamoto Articol urmator: Rei of light »