Designers DADAistii modei DADAistii modei

DADA este o afacere de moda atipica pentru Romania. De aceea, si interviul nostru a fost realizat altfel, cu trei femei puternice, aflate in spatele succesului DADA. Oana Paunescu, Ioana Covalcic si Edita Lupea.

Oana Paunescu, General Manager :

Cum a aparut ideea DADA ?

Sincer, initial firma trebuia sa se numeasca Fauve, dar un avocat mi-a spus „Ce este cu Fauve-ul acesta? Mai bine sa ii schimbi numele“. Si i-am spus DADA. M-am gandit ca este un nume bine ales, este amuzanta dubla afirmatie … Pe urma mi-a placut deoarece numele exprima foarte bine ceea ce eu si sotul meu ne doream de la aceasta afacere.

Cand ati deschis primul magazin l-ati gandit sa gazduiasca o singura marca sau, ca acum, sa fie un spatiu multi-brand?

Vorbim de 14 ani in urma, cand nu era nici o idee … ma gandeam sa realizez doar un hibrid al Fondului Plastic. Multi-brandul a aparut prin 1997. Prima colectie DADA a fost lansata o data cu venirea Ioanei Covalcic. Am mai tatonat pana atunci terenul, dar nu gasisem pe nimeni care sa se muleze pe ideile mele. Ioana mi s-a parut primul artist bun pentru firma noastra.

Cum se impaca creatia de film cu cea de moda?

In clipa de fata, creatia de film o sustine pe cea de moda, cel putin din punct de vedere financiar. Aceasta firma are trei capete, iar eu sunt acum cel financiar. Costumele de film mi se par mai usor de realizat, chiar daca din afara totul pare foarte complicat. Pentru mine moda continua inca sa fie o lume inchisa, deoarece nu reusesc sa inteleg de ce nu vindem mai mult. Legatura cu filmul este strict financiara. Totul a inceput cu un atelier de film care merge foarte bine si continua sa ne aduca satisfactii si apoi am spus sa incercam si moda, deoarece era vorba tot despre personaje. Dar, din pacate, moda inseamna mult mai mult de atata, moda este o industrie.

Cum vedeti DADA peste 5 ani?

Sper sa ne putem continua ascensiune pe plan international. Suntem la a treia participare la targul de prêt-à-porter de la Paris. Sper sa fie bine si de data aceasta, mie imi place foarte mult colectia. Edita Lupea (designer „Nationalite DADA“) si-a gasit si ea o identitate si un drum si e foarte apreciata acum, in special de europeni. Ioana Covalcic, prin hainele pe care le propune, este mult mai iubita de japonezi. Chiar daca suna destul de imposibil, imi doresc sa descopar tinute DADA in magazinele din Milano sau Paris.

Cum sunt distribuite sarcinile in cadrul echipei de creatie?

In principal, Edita si Ioana se ocupa de colectii, ele merg pe drumurile lor, iar eu sunt „omul rau“ care vine si spune „cred ca o sa fie mai scump, cred ca nu o sa functioneze, trebuie sa schimbam partea aceasta, sa facem altfel“. Dar astfel s-a format o echipa care functioneaza bine, a fost foarte greu, deoarece fiecare are orgolii si este normal sa le aiba, deoarece toti suntem artisti, firi puternice. Eu incerc sa privesc totul din punct de vedere financiar.

La ce tineti cel mai mult din DADA?

Milk & Honey by Dada, RFW toamna/iarna 2007 - 08, Iasi

La oameni. De multe ori cand imi este greu imi spun „hai sa mai incerc un pic deoarece acesti oameni continua sa creada in mine“. Acest lucru imi da forta de fiecare data cand lucrurile merg greu.

Edita Lupea si Ioana Covalcic, designeri DADA:

Cum ati ajuns la DADA?

IC: Lucram la Bog’art unde nu ma simteam in largul meu si atunci am vorbit cu profesorii mei din Cluj care o stiau pe Edita. Am venit la DADA cu mapele la un interviu si am reusit. Oricum, nu aveam nimic de pierdut.

EL: Era perioada cand eram in cautare de tineri designeri. Am apelat la colegele mele din Cluj si asa am cunoscut-o pe Ioana. Era in februarie, 2000.

Cate colectii ati realizat impreuna?

EL: Nu le-am numarat... cred ca peste 10…, dar adevaratele colectii sunt cele pe care le prezentam de trei sezoane la Paris. Pana atunci faceam ceva strict pentru sezon, daca era vara, faceam colectii de vara … totul era la risc. Erau serii mici, le probam, asteptam sa vedem daca se vand…

Iesirea la Paris v-a obligat sa va concentrati si pe marketing?

IC: Am descoperit marketingul de moda inca din timpul scolii. Dar aici directorul nostru de marketing poate sa dea toate raspunsurile.

EL: In Romania totul tine de puterea de cumparare, iar lucrul acesta se reflecta direct in procesul de creatie al unei colectii. Nu exista alt marketing. Ca sa putem castiga, faceam o colectie si o vindeam pe loc, nu lucram in avans ca acum, asteptand ca banii sa se intoarca in timp.

Ce inseamna pentru voi DADA, inainte de a fi un loc de munca?

IC: Este o posibilitate de a-mi exprima crezul artistic. Intotdeauna mi-am dorit sa fac o colectie de la capat la coada. DADA mi-a oferit posibilitatea de a face ce vreau.

EL: Pentru mine DADA este totul. Este realizarea unui vis, ca pot sa lucrez intr-o firma, sa cladesti un brand pas cu pas.

In moda romaneasca sunteti un caz mai special, deoarece sunteti doi designeri care creeaza pentru un singur brand. Cum functioneaza aceasta relatie?

Milk & Honey by Dada, RFW toamna/iarna 2007 - 08, Iasi

EL: In primul rand conteaza brandul si dupa aceea designerii. Totul tine de lucrul in echipa. Este mai avantajos asa deoarece sunt doua pareri, daca de ceva nu esti sigur ai la cine apela …

Cine este directorul artistic al marcii?

IC: Si aceasta functie este impartita intre noi. Fiecare vine cu propuneri, vedem ce se potriveste si ce nu. Eu am o linie mai epurata, mai clara, iar Edita este mai orientata catre romantic. Dar lucrurile trebuie sa mearga intr-o singura directie si, de aceea, trebuie sa studiem totul foarte atent. In final rezulta o colectie unitara, intersanjabila.

Cum a reactionat piata internationala?

IC: Din cate stiu eu foarte bine. Ma bucura foarte tare deoarece descopar si eu o deschidere catre lucrurile pe care le facem. Faptul ca am iesit la Paris reprezinta poate cea mai mare realizare a noastra.

EL: Tinutele DADA s-au vandut foarte bine in Grecia, Italia, Anglia, Franta, Japonia...

Cum arata o persoana imbracata de DADA?

EL: Vesela.

IC: Stie sa se bucure de viata. Am avut si comenzi numarul 46! Sigur de la oameni veseli.

Ce este DADA raportat la restul pietei?

IC: Fun, leisure, be nice, relaxare.

Cumparatorul roman de moda este caracterizat de…

IC: Lipsa culturii.

EL: Puterea de cumparare. Multi isi doresc o tinuta, dar nu si-o permit. Noi avem preturi bune pentru piata romaneasca, poate putin peste medie.

IC: Acum incercam sa facem produse si pe intelesul omului simplu, sa nu fim snobi.

Brandul DADA se vinde alaturi de alte marci gazduite de magazinele voastre … Simtiti acest lucru ca pe o competitie?

IC: Magazinul in sine este un brand care aduna nume care au tot respectul din partea noastra, sunt cei tineri … este o completare si nu o competitie.


Milk & Honey by Dada, RFW toamna/iarna 2007 - 08, Iasi
 

 


Oana Paunescu Ioana Covalcic Edita Lupea designer moda creatie fashion dada brand magazin multi-brand
 


« Articol precedent: Irina Schrotter: de la medicina la moda, de la Iasi la Paris Articol urmator: Doina Levintza – arta de a te imbraca face parte din arta de a trai »