Designers Agnes Toma- “De ce sa fii a cincea roata la caruta cand poti fi vioara intai?” Agnes Toma- “De ce sa fii a cincea roata la caruta cand poti fi vioara intai?”

Cum ati inceput si cum vedeti acum inceputurile?
Am inceput productia in 1994 cu patru masini de cusut, intr-un mic spatiu inchiriat, intr-un bloc din Piatra Neamt. Trebuie sa recunosc ca n-am venit pe aceasta piata cu temele facute; la inceput nu aveam decat inconstienta tineretii, multa energie si dorinta de autoexprimare. Am aflat, ulterior, cat de complicat si riscant este totul; noroc ca n-am stiut din start in ce ma bag, ca probabil as fi renuntat! M-au salvat disponibilitatea pentru munca, uneori nerecompensata si deschiderea pentru asimilarea de cunostinte noi, atribute care mi-au permis sa ma adaptez imprejurarilor.

De ce ati ales propriul nume pentru marca?

Pentru ca Agnes Toma avea deja, in momentul demararii afacerii, o notorietate, cel putin pe plan local. Aveam la activ cateva prezentari de moda, o expozitie vestimentara, doua premii castigate la

primul concurs national de moda in 1991, cateva aparitii in emisiuni televizate si o trupa de manechine care ma ajuta sa-mi prezint creatiile. Poate ca, in mod paradoxal, Agnes Toma nu era inca o afacere, dar incepea sa se contureze ca brand.

Si chiar a ajuns un brand foarte cunoscut in Romania. Care este secretul?
Sa construiesti un brand in confectii presupune sa intelegi din start ca trebuie sa dezvolti in acelasi timp, in egala masura, departamente diverse. Pentru ca un brand e ca un puzzle in care fiecare piesa are importanta ei. Poti avea o productie de nota zece, dar ce te faci fara comunicare? Poti avea un design foarte bun, poate si comunicare, imagine, dar cum vinzi fara distributie? Nici o productie buna, cu departament de creatie, de marketing, cu distributie nu inseamna mare lucru daca nu te poti baza pe o echipa de succes, pentru ca ce poti face singur sau pana la ce nivel poti face treaba singur, tu, omul-orchestra?

Carui segment de piata va adresati, mai exact, si ce concurenti aveti?

Aici pot sa raspund ca din carte: „Ma adresez unui segment feminin, cu venituri medii si chiar mai mari, educat, cu varsta intre 20 si 45 de ani…“ dar prefer sa incerc sa gasesc un raspuns sincer. Produsele Agnes Toma sunt, in Romania, „luxul pe care ti-l poti permite“ si raspund nevoii de imagine a unui tip de femeie latin, care vrea sa se afirme, sa straluceasca si sa-si exprime senzualitatea atat cat societatea noastra o permite, dupa 50 de ani de comunism.

Colectia "Ciocolata cu Dragoste" Agnes Toma RFW 2007
Colectia "Ciocolata cu Dragoste" Agnes Toma RFW 2007
Colectia "Ciocolata cu Dragoste" Agnes Toma RFW 2007

Despre concurenta n-as vrea inca sa vorbesc, deoarece in Romania piata nu functioneaza normal, fiind foarte fragmentata. Nici unul dintre cei care opereaza pe acelasi segment de piata cu Agnes Toma nu este detinatorul, in acest moment, al vreunei cote de piata demne de mentionat. Consider ca prea putini, in acest domeniu, au reusit pana in acest moment fie sa dezvolte branduri, fie sa dezvolte bussiness-uri pe piata autohtona.

Cate magazine aveti si cum alegeti locatiile acestora?
Magazinele Alb si Negru sunt magazine de tip boutique, amplasate in zone centrale, comerciale, in aproape toate marile orase din Romania. Suprafetele acestora variaza intre 150 si 400 de metri patrati, spatiul de vanzare fiind organizat dupa un concept unic in Romania, oferta adresandu-se in egala masura femeilor si barbatilor.

Am plecat in construirea retelei de la ideea „cu ocazia evenimentelor speciale din viata ne imbracam/armonizam/asortam in cuplu“. Conceptul a placut, a prins, prin urmare a fost un succes.

Am deschis primul magazin Alb si Negru, impreuna cu Dinasty, in 2000, la Piatra Neamt. A fost magazinul experimentelor noastre, si a ramas pana azi unul dintre cele mai vizitate si mai performante din retea. In momentul de fata avem 23 magazine Alb si Negru si doua magazine Tasha by Agnes Toma.

Rochii de mireasa Agnes Toma RFW 2006

Rochii de mireasa Agnes Toma RFW 2006
Rochii de mireasa Agnes Toma RFW 2006

Este vorba despre o noua retea, in curs de dezvoltare, destinata centrelor comerciale de tip mall. Am deschis deja in Iasi si Timisoara, la Carrefour Feeria – Bucuresti si Polus – Cluj.

Cate colectii realizati pe parcursul unui an?
Intre 8 si 12/14 colectii, pentru ca publicul nostru doreste serii mici si foarte mici si e avid mereu de noutati.
Acestea includ, bineinteles, colectiile pe care le prezentam pe podium si colectiile de sezon. Modelele, dar si colectiile „hot“, cele care se bucura de apreciere maxima sunt deseori repetate, reinterpretate. Colectiile sunt realizate in prima faza in cadrul departamentului de creatie, cu oameni specializati, ulterior modelele avizate intrand in liniile de productie pentru a fi reproduse in serii mici. Acest proces este unul costisitor, activitatea de creatie – cea care experimenteaza, proiecteaza si precede procesul de productie propriu-zisa – fiind una care se dezvolta in timp, perfectibila deci, produce dezvoltare, dar care si reclama resurse serioase de la firma. Iar fara nu se poate.

Ce surse de inspiratie aveti?

Gasesc surse de inspiratie peste tot - tesaturi, poze din reviste, imagini din filme, uneori chiar povesti despre ce ar dori clientele noastre, canalele de muzica, strada, orasele europene, vitrinele, oamenii de televiziune… si inca multe, multe altele! Pana si felul in care unii oameni din firma vin imbracati la serviciu, pentru ca la noi multa lume e pasionata de moda.

Agnes Toma 2005

Mai e loc pe piata romaneasca?
Destul. Pentru comparatie, vizitati o tara europeana dezvoltata si-mi veti da dreptate. Doar ca intreprinzatorii romani nu prea citesc, din pacate, nu se informeaza si fac eterna greseala: imprumuta reteta de succes a vecinului. E si asta o alegere, dar nu cea mai buna. De ce sa fii a cincea roata la caruta cand poti fi vioara intai? Pentru ca, de fapt, adevarata reteta de succes este diferentierea. Alege sa fii diferit, sa faci ce nu face nimeni sau fa-o altfel! Apoi focuseaza-te pe asta: sa produci specializat si din ce in ce mai bine, sa comunici constant, acelasi mesaj, aceluiasi target de cumparatori … In Romania, mai mult ca oriunde in Europa, inca se poate!

In 1994, cand am inceput sa fac rochii de mireasa unii ma priveau ciudat: rochia de mireasa era cenusareasa industriei de confectii si culmea kitsch-ului in Romania. Atunci am realizat ca vreau si pot sa fac din rochia de mireasa printesa industriei! Am stiut ca poate fi privita si altfel. Ar putea fi la fel si in alte domenii daca nu am fi atat de ocupati sa ne copiem unii pe altii …

Va tenteaza exportul?

Ce am facut in cei 12 ani de activitate nu mi-a lasat timp nici macar sa ma gandesc la export. Apoi, prin construirea retelei comerciale ne-am concentrat atentia, eforturile si resursele spre piata din Romania.

Nu am resimtit aceasta necesitate, pentru ca reteaua comerciala este perfect ajustata la capacitatea de productie a firmei, iar dezvoltarea uneia atrage dupa sine dezvoltarea celeilalte. Pe masura ce vom dori, eventual, sa continuam dezvoltarea, este posibil sa fim interesati de export.

 

 


agnes toma inceput design creatie rochie de mireasa rochie mireasa mirese alb si negru brand puzzle imagine textile femeie femeie latina barbati client canal muzica strada oras european vitrine oameni televiziune
 


« Articol precedent: Jean Paul Gaultier Sex&Sensibility Articol urmator: Vera Wang »