Designers Jean Paul Gaultier Sex&Sensibility Jean Paul Gaultier Sex&Sensibility

Excentric? Probabil. Scandalos? Perfect adevarat. Unic? Posibil. Obsedat? DA. „Dar ce sa fac, asta sunt eu si este cam tarziu sa ma schimb“, declara, zambind serafic, Jean Paul Gaultier.

Nimeni nu isi poate imagina moda zilelor noastre fara Gaultier. Incepand din anii '80 el este (aproape) singurul designer care a facut ca moda sa se dezvolte, iar acesta este cel mai important lucru care se poate spune despre oricine din lumea modei. Dupa Chanel si Dior, nimeni nu mai credea ca o sa apara cineva care sa se poata „juca“ cu imaginea secolului XX. Gaultier a facut-o insa atat de simplu si lejer, de parca ar fi dansat menuet.
„Daca vrei ceva cu adevarat, poti sa fii sigur ca o sa reusesti“
De fapt, intreaga viata a lui Gaultier sta sub semnul acestei aparente usurinte si simplitati. El pare a fi exemplul perfect al variantei moderne „veni, vidi, vici“: venit, croit, vandut. Totul este insa o aparenta.
Ascensiunea lui Jean Paul nu a fost una liniara, dar el a invatat, spre deosebire de multi altii, sa transforme esecurile in arme perfecte pentru obtinerea succesului.
Daca as fi putut, o bagam pe bunica in ghiozdan si apoi o ascundeam in banca
Jean Paul Gaultier este singurul copil al unei familii modeste din Arcueil, una dintre suburbiile Parisului. Nimic nu parea sa il diferentieze de ceilalti copii care spargeau cu pofta geamurile magazinelor pana cand, la varsta de 5 ani, el descopera moda. Pasiunea pentru couture a venit „brusc si nu stiu de unde“. Un couture primar, dar care se adresa unui client extrem de pretentios: Nana, un urs de plus de sex feminin. Sursele principale de inspiratie erau, ca si in prezent, revistele si televizorul. Cel putin acesta din urma a generat si primul scandal din viata designerului precoce. Fixat ore intregi in fata „cutiei cu minuni“, el vede, pe unul dintre canale, un spectacol preluat de la Folies Bergère ale carui costume le transforma in garderoba pentru ursul mai sus mentionat.
In fata fustei din tul a bietului animal mama se extaziaza, iar tatal ii face bagajele si il muta disciplinar la bunica lui. „Parintii mei erau ingroziti ca intr-o buna zi as putea deveni designer.“ Bunica exilatului, Marie Garabe, o figura, in adevaratul sens al cuvantului, era o combinatie caricaturala intre o matroana pictata de Toulouse-Lautrec si un personaj de banda desenata. Ghicitoare in palma si tarot, vindecatoare amatoare“, isi
aminteste amuzat Jean Paul de cartea de vizita a lui Marie. Ea ii ofera lui Gaultier mai mult decat o libertate de invidiat si ii pune la dispozitie propria garderoba pe care acesta sa exerseze. In cuferele bunicii el descopera si corsetul, elementul principal al tuturor colectiilor care ii poarta in prezent numele. Ca sa se poata concentra mai bine pe munca de creatie, bunica il declara bolnav si il inchide in casa. Cred ca a avut un fel de al saselea simt ... Tot ceea ce facea ea avea un scop precis. A crezut in mine si a fost, din pacate, singura, pana atunci, care a sperat ca o sa pot avea, candva, succes.“
„Cardin? Cred ca glumesti...“
In ziua aniversarii a 18 ani de existenta pe fata pamantului, tanarul Jean Paul primeste cu posta de dimineata un plic. Inauntru era o invitatie: „Domnul Cardin doreste sa il intalneasca personal pe cel care i-a trimis schitele cu trei luni in urma“. Intalnirea decurge destul de bine si, in doar o jumatate de ora, Gaultier se trezeste membru al lumii la care visa de mic copil. Este chiar si platit pentru o prestatie despre care nu stia exact in ce consta, dar sigur nu era vorba de imbracat ursuleti de plus. 500 de franci i-a oferit, generos, Cardin.
„Pe zi?“, l-ar fi intrebat, nonsalant, Jean Paul. Nu, pe luna“, i-a raspuns Pierre Cardin amuzat. Acest dialog descrie perfect relatia dintre cei doi. Cardin venea cu o linie simpla, iar Gaultier supralicita, distrugand in cele din urma orice influenta a maestrului. Contractul cu celebra casa se va prelungi timp de 5 ani, o perioada perfecta pentru tanarul designer ca sa invete toate tainele meseriei. Despartirea dintre cei doi are loc fara convulsii, iar Jean Paul se muta la Yves Saint Laurent, „ca sa mai invat putin si despre feminitate“.
Pierre Cardin
Yves Saint Laurent


„1976? Parca am facut ceva si atunci....“
1976 este anul ales de Gaultier pentru debutul sau oficial ca designer. In lipsa de bani, el apeleaza la un fost coleg de banca, Daniel Potard, care ii pune la dispozitie toata suma, fara a cere nimic in schimb. De ce a facut-o, nimeni nu stie. Dar poate ca avea si el acelasi subtil feeling ca si Marie... Colectia, lucrata mai ales din haine cumparate din pietele de vechituri ale Parisului, atrage atentia unei prese pacalite cu un ipotetic cocktail. Chiar si in lipsa acestuia, cateva mici cronici apar in Figaro si Journal de la Mode.

Nu este inca succesul visat de Jean Paul, dar cel putin are confirmarea talentului sau. Chiar vinde cateva piese din colectie, iar acesta este cel mai important lucru pentru el. Adevaratul succes vine doar la a treia colectie, lucrata in apartamentul lui Potard, cand, inspirat de filmul „Romeo si Julieta“ („L-am visat pe Romeo nopti la rand dupa aceea“, suspina el fericit), lanseaza primele modele masculine. Intre moda masculina si cea feminina este o granita aproape insesizabila“, iar acest lucru se vede perfect in colectie: barbatii poarta tocuri, fuste inspirate din kilt-ul scotian, bluze din lame ... Un barbat poate sa poarte foarte bine fuste, dar nu si sutiene“, tot asa cum „o femeie poate sa poarte pantaloni, dar nu si chiloti barbatesti

Jean Paul Gaultier pret-a-porter t/i 2007-08
Jean Paul Gaultier pret-a-porter t/i 2007-08
Jean Paul Gaultier pret-a-porter t/i 2007-08


Eu sunt un copil in pielea unui drag-queen
Femeia poarta o peruca din pene si o bluza inspirata din costumul renascentist. Legate pe cap, doua suluri de hartie igienica, cu tot cu suport, sunt folosite de doamna cu pricina ca sa-si stearga lacrimile. Este o mireasa care plange de fericire. Nu este vorba despre o comedie neagra, ci este una din cele mai renumite mirese create de Gaultier. Odata lansat pe orbita, fara a mai avea mari probleme financiare, designerul incepe sa-si caute sursele de inspiratie prin cele mai neasteptate locuri. Incepe cu barurile de noapte si, ca variatie, termina cu spitalele. Cand viata de zi cu zi pare sa nu ii mai ofere nimic interesant, se intoarce la istorie si ia la rand epoca cu epoca. Dupa istorie descopera geografia si se opreste putin in India, China, Mongolia ...

Ceea ce il deosebeste pe Gaultier de restul designerilor este modalitatea in care combina toate aceste surse de inspiratie. Este ca un Big Mac la care schimba non-stop sosurile. „Moda este ca mancarea, ne imbracam americaneste, dar mancam chinezeste. In drumurile sale o intalneste pe Madonna, care accepta sa ii poarte deja ultracelebrul sutien cu cupe ascutite. Ea il transforma, ca si pe atatia altii, intr-o adevarata vedeta media. Si nu doar ea a „decedat“ in fata farmecului dementelor creatii. Prima victima din cariera lui Jean Paul este actrita spaniola Victoria Abril, care a facut furori la Oscar cu rochia din jeans si poseta in forma de galeata.
Madonna
Victoria Abril

Datorita ei, Jean Paul se implica si in productia de costume de film, semnand creatiile pentru „Kika“ lui Pedro Almodovar. Povestea coafezei care face show-uri virtuale transmitand de la fata locului imagini cu ajutorul camerei fixate pe cap se pare ca a fost de bun augur pentru designer. Un alt film care deja a facut istorie, tot datorita costumelor lui, este „Bucatarul, hotul, nevasta hotului si amantul acesteia“ al lui Greenaway, pelicula urmata de faimosul „Al cincilea element“ in regia lui Luc Besson.

Nu oricine poate face sex“
Caracteristica pentru creatia lui Gaultier este sexualitatea pe care o scoate de multe ori cu ostentatie la inaintare, facand din ea un adevarat crez. Ceea ce face el seamana foarte mult cu ceea ce Westwood incearca de mult sa puna in practica la Londra. Homosexualitatea si sadomasochismul sunt doar cateva dintre temele preferate ale lui Jean Paul. „Experimentez totul“, sustine el. Dar el e Gaultier, „copilul teribil al modei franceze“, si chiar daca nu este totul perfect, lui i se iarta. Si, mai mult, i se da mana libera pentru a crea prima lui colectie de „haute couture“.

Jean Paul Gaultier haute-couture  t/i 2007-08
Jean Paul Gaultier haute-couture  t/i 2007-08
Jean Paul Gaultier haute-couture  t/i 2007-08
Este pentru prima data cand Jean Paul demonstreaza ca poate mai mult decat sa socheze, iar noua formula pe care o aplica se dovedeste a fi una perfecta: umor si autoironie aplicate pe croitoria clasica. Ceea ce atrage atentia este imensa sensibilitate din spatele fiecarei creatii, probabil un semn de maturitate al designerului.
Pe rochiile simple, taiate perfect, el intervine cu broderie, incercand sa rememoreze cateva din lucrurile indragite: vechiul Paris, Pigalle, fata bunicii, ursul, pasarile impaiate din apartamentul lui Potard (transformate in cape), dungile marinaresti atat de iubite de el ... Un univers fascinant si unic care il propulseaza in elita creatorilor de haute couture. Pare simplu, nu-i asa? „Nu mai stiu cine spunea despre mine ca tot ce ating se transforma in succes. Probabil, cu toate ca eu cred ca tot ceea ce ating se transforma in Gaultier.“
Jean Paul Gaultier haute-couture t/i 2007-08
Jean Paul Gaultier haute-couture t/i 2007-08
Jean Paul Gaultier haute-couture t/i 2007-08
 

 


jean paul gaultier gaultier yves saint laurent pierre cardin cardin moda designer bunica ghicitoare sex senzual
 


« Articol precedent: Fashion Icon: Diana Vreeland Articol urmator: Agnes Toma- β€œDe ce sa fii a cincea roata la caruta cand poti fi vioara intai?” »