Designers Dan Coma Dan Coma

0 dezlantuire de imaginatie creatoare, tanara, indrazneata, dar foarte sigura pe sine si, practic, nelimitata, pusa in slujba unui cuvintel modest - accesorii. Anume accesorii, semnate scurt si cuprinzator: Dan Coma".

Asa scria criticul Eva Sarbu in 1986, dupa vernisajul unei expozitii gazduite la Caminul Artei „scurt si cuprinzator": autorii - Dan Coma si Doina Levintza. Un cuplu care si-a dedicat toata viata modei. Un debut furtunos intr-o meserie, practic, necunoscuta inainte de '90, cea de designer de accesorii. Sau scenograf? Sau, cum poti „eticheta" un creator de frumos? Artist... Mai degraba un melanj intre cei trei termeni... Nu conteaza. Importante nu sunt „etichetele", ci cei aproape 15 ani de munca si miile de modele care au iesit din mainile celor doi.

„Noi am facut costumul complet" subliniaza Dan Coma. „Pe piata nu exista nimic, doar celebrul Fond Plastic. Daca aici puteai totusi gasi, cat de cat, vestimentatie, nu puteai cumpara aproape deloc, accesorii".

Si, de-abia acum, si mai ales cu ajutorul acestui designer, am invatat ca, de cele mai multe ori, cel care conteaza intr-o tinuta este accesoriul. In special pantoful - prelungirea personalitatii noastre. Sau, cum il considera desenatorul Mimi Pond -„forma suprema de shopping".

Aceasta criza acuta de pe piata anilor '80, alaturi de pasiune si de un talent nativ pentru accesoriu, l-au facut pe Dan Coma sa se decida sa porneasca in aceasta fascinanta aventura - pantoful. Manechinele care, pana atunci, defilau desculte, au fost primele care i-au multumit pentru idee. incetul cu incetul, prin expozitii si prezentari, se formeaza nu numai o clientela, ci si un stil distinct „caracterizat, in primul rand, de atentia acordata detaliului si de un simt al formei, culorii si materialului". „Trucurile meseriei le-am invatat de la meseriasi batrani din teatrele bucurestene..." o breasla a carei disparitie constituie unul din cele mai mari regrete ale lui.

„Incerc sa continui o traditie care in trecut a facut din Bucuresti unul din cele mai «interesante» locuri pentru iubitorii de moda. In anii '40 puteai intalni nume celebre ale creatorilor de frumos, etichete cu care doar Parisul se putea mandri", puncteaza el nostalgic. De fapt, tocmai aceasta nostalgie pentru trecut, care poate frapeaza pe un neavizat, face creatia lui Dan Coma atat de speciala. Pantofii desenati de el sunt... universal valabili. Te poti astepta sa ii vezi in picioarele Avei Gardner sau pe o strada din Bucuresti, iar botinele Regelui Soare, la un „garden-party" la Clubul Diplomatic... Pentru Dan Coma, modele de succes ale trecutului coexista in deplina armonie cu modernele linii de pret-a-porter Eclipse si Next 2000.

Nostalgic si armonios... chiar si in cazul materialelor. Pasmanterie veche de aur ce deseneaza motive baroce pe pielea fina de chevroux. Paiete care lucesc stins, in tonuri contrastante cu baza. Brocart in piele. Un melanj, aparent imposibil, dar extrem de spectaculos si teatral. Pantofii lui depasesc pragmaticul devenind o sursa continua de spectacol si „incantare pentru ochi, poezie pentru picioare" (Mimi Pond) si poate, tocmai de aceea, au avut inainte de toate un succes notabil in teatru si printre oamenii lui.

Dominique Sanda si aparent fragila englezoaica Kristin Scott Thomas sunt doar doua din numeroasele nume care au putut... gusta poezia. Cel mai mare succes pe acest plan ramane pentru designer colaborarea din 1991 cu Theatre du Capitole de Toulouse pentru Beatrice et Benedict.

In magazinul Dan Coma/ Doina Levintza
Cele 80 de perechi de pantofi, creati in spiritul epocii (actiunea este plasata in 1800) au fost si o prima confruntare cu o piata noua, exclusivista si perfectionista. Ca intr-un ritual magic, odata ce actorul a incaltat, ajutat fiind de o croseta speciala specifica acelei perioade, pantoful, a si intrat in rol.
Oare aceasta sa fie perfectiunea? Posibil... Pana a ajunge la acest nivel, designerului i-au trebuit ani de studii, experiente si participari la targurile din strainatate, singurele de unde poti afla care este tendinta corecta.

14-16 ore de munca pe zi, zeci de schite, cam asa arata o zi obisnuita petrecuta in atelier printre lucrurile dragi - pantofi vechi, cu valoare sentimentala (pe un perete, pantofii controversatei Elena Lupescu privesc sfidator catre cei ai Cellei Delavrancea), genti, fotografii de epoca, ustensile, geamantane care ascund lucruri de care cu greu isi mai aduce astazi aminte cineva la ce au folosit... Printre ele, fara sa faca nici o nota discordanta, se afla asezate propriile creatii.

Pantofi din piele de sarpe cu toc stiletto, cu aplicatii din dantela, pentru femei cu spiritul puternic, in culori pastel pentru romantice, botine cu varful ridicat aprope obraznic pentru cele curajoase.....

Ce ne va rezerva designerul pentru viitor? Ramane de vazut ce va iesi din miraculosul atelier unde un om incearca sa faca arta din pantofi. Si reuseste, aparent fara nici un efort.

Dan Coma si Doina Levintza
 

 


fashion designer moda dan coma profil designer apantofi ovidiu buta
 


« Articol precedent: Valentino, mon couture Articol urmator: Junko Shimada »