Designers RECOLTA Rozalb de Mura RECOLTA Rozalb de Mura

Despre show-uri de moda, proiecte de imbinare a artelor, colaborari cu superperformeri, calatorii de afaceri si solutii de guerila in contextul recesiunii. Cu Olah Gyarfas, designerul Rozalb de Mura. Ascultand sountrack-ul perfect al CRIZEI - Corporate Cannibal - inversunat si inspirator.

Care e recolta stransa de echipa Rozalb de Mura in 2008, mai ales in urma participarilor la Pasarela si la London Fashion Week?


Pasarela a fost o ocazie buna sa prezentam la Bucuresti colectia „Specimenul". Si sa avem un show clasic cu manechini si catwalk, dupa cateva instalatii si experimente marca Rozalb de Mura. Chiar daca nu am fost prea fericiti, din cauza cadrului destul de restrictiv, in cele din urma a fost o experienta excelenta.


Cat despre Londra, am realizat cu un fior cat de infricosatoare este acolo competitia pentru atentie. A te face remarcat presupune un mix complicat de talent, determinare si recomandari relevante.

Tinand cont ca ceea ce facem este pe nisa oriunde in lume, ne-a bucurat avalansa de stilisti care ne-au vizitat dupa show, la OnIOff exhibition, ca sa vada toata colectia.

Am primit comenzi, invitatii la alte evenimente si multe propuneri de colaborare cu reviste progresiste, am avut tot felul de aparitii in presa – de la Pool, WE AR, Dazed & Confused, Nylon Korea, Paper Magazine, la Maps, Dansk, Dazed Japan.

In acelasi timp, nu ne imbatam cu apa rece si ne dam seama ca mai e cale lunga pana cand hainele Rozalb de Mura vor fi cautate in locurile pe care ni le dorim. Oricum, faptul ca venim din Romania nu a contat deloc la Londra. Am auzit destule remarci pozitive despre facilitatile de productie de pe la noi.

E clar insa ca recesiunea economica incepe sa afecteze si industria modei: buyerii au intrat intr-o perioada mai putin aventuroasa vis-a-vis de labeluri noi. In acelasi timp, a crescut totusi apetitul pentru piesele statement, extravagante, cu o idee in spate. Ceea ce ne avantajeaza.

Rozalb de Mura CREDIT Charlene Davis

Consumatorii de moda percep incet-incet labelul Rozalb de Mura ca pe o platforma de imbinare a artelor. Povesteste-ne despre colaborarile cu artistii vizuali, scriitorii, performerii muzicali din 2008 si despre cum au ajutat ele in pozitionarea si promovarea de brand.

Anul asta a fost unul bun in ceea ce priveste colaborarile. Sa lucrezi cu artisti din diverse domenii e fascinant. Nu are cum sa nu iasa un produs mai bun, mai inteligent, mai sexy. Si oricum, in secolul 21, granita dintre arte a devenit incantator de flou.

Au fost multe proiecte multidisciplinare pe rol, in ultimul timp. Rozalb de Mura l-a comisionat pe Mikhail Karikis sa compuna muzica pentru show-urile de la Berlin si Londra, iar eu am creat piese speciale pentru aparitiile lui pe scena.

Ar mai fi colaborarea cu Bienala de Arta Contemporana de la Berlin - "When Things Cast No Shadow", pentru care am desenat o geanta speciala, aventura cu echipa de design interior Liste Noire, care pregateste al patrulea look pentru Rozalb de Mura Store, sau expozitia de la Muzeul Brukental - "Anyone but me, anywhere but here", realizata impreuna cu artista vizuala Olivia Mihaltianu.

Patrick Wolf
Roisin Murphy
Cum au ajuns Roisin Murphy si Patrick Wolf sa se imbrace in Rozalb de Mura?

Patrick Wolf ne-a contactat dupa ce a vazut haine Rozalb de Mura la niste prieteni comuni. Cat despre Roisin, e o poveste mai lunga, care a inceput inainte sa-si lanseze al doilea album solo, cred ca la filmarea clipului pentru "Overpowered", la care a participat si unul dintre colegii mei.

Roisin a vazut cateva imagini cu "Orasul care nu exista", colectia SS 08, si a vrut sa afle mai multe despre label. Probabil a fost incantata de piesele Rozalb de Mura, din moment ce a tinut sa aiba cateva. Personal, am intalnit-o prima data la evenimentul OnIOff, de la London Fashion Week.

Mi s-a parut incredibil sa vad haine Rozalb de Mura purtate de una dintre cele mai talentate muziciene din cate stiu, un fashion icon care detine o colectie impresionanta de item-uri de designer selectate pe spranceana. Ii ascult muzica inca din timpurile albumului "I'm not a doctor", cand facea parte din fabulosul duo Moloko.

Dar si Sabina de la Brazilian Girls arata fabulos in rochia Rozalb de Mura purtata in turneul din vara asta. Rochia apare si in noul clip, Good Time, care imi place foarte mult pentru ca este optimist si care-free, cum putine lucruri mai sunt intr-un New York atat de business…
Rozalb de Mura pv 09 CREDIT Charlene Davis
Rozalb de Mura pv 09 CREDIT Charlene Davis
Care o sa fie noul design al Rozalb de Mura Store? La ce metamorfoza v-ati gandit?

Pentru vremuri de criza, design de criza. Acum, cand bursele se prabusesc, bancile dau faliment, miliardele fug din Rusia si business-urile mici se sting ca stelele dimineata, e vremea pentru masuri de urgenta!

In noua amenajare Rozalb de Mura Store cuvintele de ordine sunt: recesiune, carton, placi de osb, do-it-yourself, scoci. Cu siguranta ca, dupa atata doom in prima incapere, a doua incapere va contine totusi niste zen.

Cum resimte Rozalb de Mura criza? Pregatiti un nou statement pentru 2009?

Labelurile tinere sunt cu atat mai fragile si mai afectate de recesiune. Resimtim si noi criza: s-au inchis magazine la Londra si in State, s-au anulat cateva comenzi...

Consumatorii romani ar trebui sa incurajeze mai sustinut designerii locali. Avem cateva label-uri extrem de creative ce lucreaza la standarde excelente! Scena de fashion design din Romania este insa mica si necoagulata. Cred si ca designerii trebuie sa devina mai inversunati, mai sinceri cu ei insisi, mai economi, mai agresivi. It's about survival!

Nu exista niciun fel de sustinere a business-urilor tinere nici din zona industriei. De aceea, va trebui sa gasim cu totii solutii alternative, de guerila, pentru a misca lucrurile. Pur si simplu multe dintre regulile si mecanismele care pana acum functionau in sistemul modei se vor schimba radical.

O initiativa precum cea pornita de Bjork – programul Nattura de sprijinire a IMM-urilor creative si high tech - ar putea fi un exemplu bun. Nattura a fost initiata dintr-un imbold ecologist iar acum, o data cu recesiunea din Islanda, obiectivele si solutiile sale au capatat cu adevarat importanta.
 

 


recolta rozalb de mura olah gyarfas designer moda doom criza business Bjork nattura proiect imm design brand concept faliment arte mode fashion beauty
 


« Articol precedent: Palariile KRISTINEI DRAGOMIR Articol urmator: Marithe + Francois Girbaud »