Designers Scara lui Jacobs Scara lui Jacobs

Marc Jacobs este unic. Creatiile sale pentru propriile linii vestimentare - Marc Jacobs si Marc by Marc Jacobs - si pentru Louis Vuitton sunt intotdeauna cele mai aplaudate, cele mai dezirabile, cele care au cea mai mare putere de influenta asupra modei strazii si, nu in ultimul rand, cele mai purtabile in afara podiumurilor.

Jacobs a fost de la inceput o legenda a modei, un «copil minune» daruit cu talent, al carui succes este lipsit de echivoc. Legenda este indisputabil adevarata, iar creatiile lui dezvaluie o poveste educativa despre geniul lui - enciclopedic in privinta resurselor, incredibil de romantic, remarcabil de sofisticat si, cu toate acestea, nesabuite si amuzante. Prin contributia sa la o succesiune de colectii si case de moda, Jacobs a demonstrat sensibilitate si o puternica personalitate si a schimbat pentru totdeauna lumea modei.

Avand admiratoare in randul starletelor hip cum sunt Kirsten Dunst, Maggie Gyllenhaal si Naomi Watts, dar si intre cele consacrate - Salma Hayek, Jennifer Connelly si Jennifer Lopez - , hainele facute de el apar deseori pe covorul rosu sau pe copertile revistelor de moda si influenteaza colectiile majoritatii lanturilor de magazine. Cu toate acestea, Jacobs continue sa se bucure sincer de faptul ca femeilor doresc sa ii poarte creatiile. «Nu vreau sa fac haine care sa ajunga pe un manechin, intr-un muzeu», spune el. «Vreau sa fac haine pe care oamenii sa le poarte si pe care sa le foloseasca cat traiesc.»

Nascut la New York in 1963, Jacobs se hotaraste sa devina designer inca din scoala generala, pentru ca in 1984 sa fie absolvent al prestigioasei Parsons School of Art and Design, premiat cu Perry Ellis Golden Thimble. Sora lui il invata cum sa brodeze o pereche de jeansi iar bunica lui, despre care spune ca a fost persoana cu o influenta majora in viata lui, il pune andrelele in mana. La 21 de ani, Jacobs lucra ca vanzator pentru modernul butic Charivari din New York, pentru care semneaza si o mica colectie de tricotaje. Dupa absolvirea scolii de design, in 1986, lanseaza o prima colectie care ii poarta numele, iar 3 ani mai tarziu este angajat ca vice-presedinte al colectiilor pentru femei la Perry Ellis. Era vorba de o responsabilitate uriasa pentru un talent atat de tanar - una care aproape i-a curmat cariera cand a fost concediat, in 1993, dupa lansarea controversatei si simultan aclamatei colectii de primavara/ vara Grunge.

Christy Turlington imbracata in Jacobs
Hillary Swank

Toata lumea, de la Kal Ruttenstein, seful diviziei de merchandising de la Bloomingdale's, pana la Anna Wintour, redactor sef a Vogue US, vorbeau si scriau despre el in termeni extrem de admirativi. «Nu poti avea pretentia ca schimbi moda cand scoti pe podium 25 de costume bleumarin. Creatiile lui Marc nu sunt pompoase. Din contra, cand intri in showroom si vezi hainele, iti dai seama ca sunt, inainte de orice, purtabile», scria Wintour intr-un editorial despre rochiile lui din matase, lalai, cu imprimeuri florale, tivul descusut si asortate cu bocanci inalti. In acea perioada, Jacobs descria acea colectie ca fiind cea mai buna dintre cele facute de el, dorind sa transmita vizual zgomotul, asprimea si noutatea muzicii unor trupe de rock din Seattle pe care le asculta in nestire: Pearl Jam si Nirvana. Talentul lui Marc s-a dovedit a fi insa prea radical si avangardist pentru casa de moda Perry Ellis, care il concediaza imediat dupa lansarea colectiei. Cu toate acestea, tot in 1993, Jacobs castiga premiul Women's Designer of the Year acordat de CFDA. Cu titlu anecdotic, aceeasi colectie face sa fie poreclit Guru of Grunge de catre publicatia Women's Wear Daily.

In 9 aprilie 1994, chiar in ziua in care implinea 31 de ani, Jacobs impreuna cu Robert Duffy, partenerul sau de afaceri, relanseaza linia vestimentara care ii poarta numele. Lasand deoparte faptul ca fusese indelung asteptata si anticipata, lansarea a creat valva cand pe podium si-au facut aparitia manechinele care nu se ridicau din pat decat pentru 10,000 dolari pe zi - Linda Evangelista, Naomi Campbell, Christy Turlington - , de aceasta data defiland pe gratis, pentru a-si ajuta prietenul.

In 1997, este numit director de creatie al casei Louis Vuitton, unde semneaza prima lor colectie pret-a-porter pentru primavara. Aceasta prima colectie pentru casa pariziana a trimis pe podium modele imbracata in piese albe, minimaliste, fara nici un fel de accesorii - nici macar celebrul logo LV nu era vizibil. De fapt, logoul exista dar era ascuns sub nasturi, in cusaturile tivurilor sau desenat pe talpile pantofilor. Colectia lui masculina pentru toamna/ iarna 2001 nu a facut decat se impotriveasca, inca o data, tendintelor - pentru ca Jacobs a dat cu tifla trendului militar, imbracandu-si modelele in haine scurte din piele neagra cu butonierele bordate cu rosu si in camasi cu dungi puternic colorate purtate pe sub helanci. Si asa se nascu trendul «neo-romantic». In schimb, colectia Louis Vuitton pentru femei a fost « intruchiparea perfectiunii », cum scria in august 2001 Dana Thomas, redactor al siteului de specialitate Fashion Windows. Inspirata din tinutele lui Jacqueline Kennedy din timpul perioadei petrecute la Casa Alba, colectia includea sacouri scurte, cambrate cu manecile scurtate, fuste closate, mantourile princess, multe rochii cu talie empire.

In 2001 isi lanseaza propria linie diffusion, Marc, care a devenit rapid eticheta must-have pentru tinerele fashioniste. Colectiile Marc by Marc Jacobs au devenit atat de populare, incat sunt prima linie diffusion care ameninta sa o «umbreasca» pe cea principala. Pana in 2003, Jacobs a continuat sa isi extinda casa de moda, oferind de la parfumuri si ochelari pana la accesorii si incaltaminte si deschizand buticuri pe ambele coaste ale Statelor Unite. Anul acesta, Jacobs a deschis si primul sau magazin londonez.

In paralel, munca sa pentru Louis Vuitton a transformat luxoasa casa pariziana intr-o marca moderna si contemporana. Unul dintre cele mai rasunatoare succese le-a avut prin regandirea intregii lor game de accesorii, pentru care a colaborat cu Steven Sprouse, cel care a creat faimoasa geanta «graffiti» pentru colectia de primavara 2001, cu Julie Verhoeven, care a desenat gentile patchwork in 2002 si, evident, cu Takashi Murakami, care a adus pentru LV adorabilele imprimeuri cu cirese, flori de cires si monograme multicolore in verile lui 2003 si 2005.

Colectia Marc Jacobs toamna/ iarna 2001
Geanta Louis Vuitton Graffitii
Geanta Louis Vuitton Multi
Geanta Louis Vuitton Cherry

In ciuda acestui ametitor succes, Jacobs continua sa isi concentreze atentia pe femeile care ii iubesc si ii poarta creatiile. «Pur si simplu, imi doresc ca creatiile mele sa fie parte dintr-o experienta placuta, fericita», spune el. Lucru care probabil explica motivul pentru care femeile ii adora hainele.

Muzele lui Jacobs

Intr-o lume in care admiratia venita din partea celebritatilor poate dauna unei marci, Jacobs ocupa un loc privilegiat. Designurile sale, fie cele pentru Louis Vuitton, fie cele pentru propriile sale linii, sunt purtate in mod frecvent pe covorul rosu. Pentru el, insa, relatia cu celebritatile este mutual avantajoasa. Dintre actritele despre care vorbeste, Hillary Swank este una dintre cele apropiate, la fel si Christy Turlington. Cu toate acestea, cea care i-a fost intotdeauna sursa de inspiratie si colaboratoare este Sofia Coppola - care a fost atat imaginea primului parfum Jacobs, dar a si creat o linie de genti numai pentru el. «Sofia este o femeie frumoasa si o regizoare extraordinara, dar in realitate o consider o prietena. La fel ca multe alte prietene ale mele, este o femeie careia ii place moda. Face parte din viata ei, dar nu o copleseste. Si imi place la nebunie felul in care imi poarta hainele.»

Sofia Coppola

Inspiratia

Cu prieteni precum regizoarea Sofia Coppola, muzicienii de la Sonic Youth (care au aparut, de altfel, si in campaniile lui publicitare) sau artistii Juergen Teller si John Currin, Jacobs isi cauta inspiratia in oameni si in lucrurile pe care le iubeste. «Imi plac muzica, arta si filmul, acestea sunt sursele mele de inspiratie». In 2004, de exemplu, colectia sa de toamna/ iarna a fost influentata de Rachel Fenstein, sotia pictorului John Currin. «Ii admir stilul si imi place un portret facut de John, ‘Rachel in haina de blana'. Tot John mi-a aratat un film, The Bitter Tears of Petra von Kant, pe care l-am tot vazut cat am desenat colectia. M-am inspirat si din autobiografia lui Helmut Newton, in care o descrie de Margaret Thatcher ca fiind sexy. Imi place ideea de a aborda tinutele clasice dintr-o perspectiva sexy."

Tabloul 'Rachel in Fur' de John Currin

Gentile

Exista putine lucruri de valoare care transcend tendintele atat de efemere si devin style icons. Cu toate acestea, gentile lui Jacobs reusesc acest lucru in aproape fiecare sezon. Exista liste de asteptare pentru multe dintre modele iar atunci cand sunt puse in vanzare, se vand ca painea calda. Desi gentile sale clasice, cu buzunare aplicate, sunt dorite de Kirstin Davis, Claire Danes si Winona Ryder, cele pe care le creeaza pentru LV sunt intre cele mai indraznete modele.

 

 


jacobs designer moda marc jacobs fashion
 


« Articol precedent: Eiko by Eiko Articol urmator: Francois Lesage - omul cu degete de aur »