Designers Glamour and grunge Glamour and grunge

Este uimitor cat de mult a putut influenta sculptura lui Brancusi ideea de modernitate in secolul XX si mai ales modul in care esentialitatea formei sale a fost intrepretata de designeri din curente total opuse. De la Paul Poiret, detinator al uneia dintre primele Maiastre, la Madeleine Vionnet pentru care Zborul inspira una din formele inovative ale structurii pe bie, cine ar fi crezut ca acest stil poate reprezenta osatura unuia dintre cei mai « gotici » designeri actuali - Rick Owens.

Presa l-a asociat cu una din puternicele subculturi ale anilor ‘90 - goticul iar starurile rock din L.A. l-au ales ca designer favorit. Inalt, cu plete, haine de piele mulate si platforme negre el se defineste in interviuri ca un « drama queen », dar in modul subtil care aliaza dramatismul cu decadenta, iar stilul sau este apropiat de o sculptura de Brancusi in propria-i definitie - doar o bucata de metal si una de lemn, dar bucata justa de metal si cea justa de lemn intr-un gest perfect.

Nascut in L.A. in 1961, Rick Owens, dupa studiile artistice la Parsons, si-a instituit propria linie la inceputul anilor ‘90 iar primul show din New York a fost sponsorizat de Vogue in 2001. Din 2003 cariera sa a luat o noua turnura odata cu mutarea la Paris, de unde vegheaza din biroul din Rive Gauche la propria linie (produsa in Italia) dar si la seculara casa de blanuri Revillon, unde este director artistic. Pentru Revillon linia creata este bogata si decadenta, atent lucrata in detalii de mare finete, iar pentru propria marca, in cunoscuta paleta minimalista si structura dramatica.

Look-ul sau apreciaza ideea de angoasa a tineretului fara insa a o manifesta. Aceasta angoasa, tema recurenta a contemporaneitatii, este regasita in numeroase curente muzicale (punk rock, grunge, etc) reflectand intensa frustare si emotiile adolescentine prin elemente discordante, melancolie. Teenage angst este un termen prin care Rick Owens isi defineste stilul, tot asa cum Nirvana sau Placebo au introdus aceasta expresie in muzica sau subculturile goth si emo l-au folosit in exprimarea propriului tragism al circumstantelor.

A crea o marca inseamna pentru Rick a spune o poveste - in cazul lui un basm gotic, atent construit prin semitonuri, drapaje, rochii asimetrice, deconstructii, jachete ajustate si nefinisate, dar si glamour si glam rock tipic Hollywood in care teatralitatea este exprimata, fara a fi ostentativa si intimidanta (opusul lui Marilyn Manson).

Printre clientii lui fideli se numara Courtney Love, Madonna, Michele Lamy, Lenny Kravitz, iar acestia au contribuit la mai bine de 6 ani de la edificarea brandului la succesul sau elitist, dincolo de zgomotul mediatic, la o progresie lenta, dar controlata a stilului.

Siluetele sale longilinii, cu straturi de lana, casmir si blana (fina si tratata ca orice alta textila), in forme de jersey ce se scurg pe corp, adesea jucandu-se pe tema interior exterior (captuseala e adesea o tema in sine, uneori e din cel mai fin vizon) sunt tratate cu detalii inspirate (clape de buzunare orhidee in 2005 ce devin jachete duble in 2006), gotic si minimal unde croiul pe bie este litera de lege. In decursul anilor linia militara - hard a fost treptat inlocuita cu imaterialitatea sifonului iar walkyria a devenit vestala.

Griuri, bejuri, alburi imaculate sau murdare, negruri sterse sunt non-culorile predilecte care se regasesc in colectiile sale incepand cu 2001, in variante mai mult sau mai putin hard, sugerand parca atmosfera nordica din Anvers (ploaia si ceata misterioasa a climatelor obscure din basme).

Linia sa (feminina dar si cea masculina) este punctul de intalnire intre glamour si grunge, fara a fi conceptuala sau a pierde din vedere aspectul functional. De altfel, multe din piesele sale sunt produse separate, putand a fi recombinate facil.

creatie Rick Owens

Linia moale si delicata (mult knitwear), simpla aparent dar cu un croi extrem de sofisticat, amintind de drapajele lui Vionnet, reflecta pasiunea designerului pentru o fluiditate tridimensionala in care decolteu, corsaj sau maneca se contopesc subtil inversand liniile traditionale - umeri/ fata/ lateral - reinventand gulere si encoluri, redesenand forme ale fustelor organice, amintind uneori de P.Starck alteori de H.R.Giger, cu noduri sau rasuciri (fie filiforme, fie supradimensionate), iar alteori suprapuneri si invaluiri. Personajele sale sunt ireale, poetice, departe de maleficul gotic si mai aproape de fantezia ilustratorilor din anii ‘70-‘80 cu regine intergalactice si frumuseti stranii. Acest spirit eteric (adesea sustinut de organza, material predilect alaturi de tricot, piele si blana fina) investmantat in peplum-uri moderne, cu fuste rasucite (drapaj batista), glugi medievale, sunt cateva teme regasite in aproape toate colectiile, uneori pana la repetitia abuziva, insa toate reflecta ideea proprie a tehnicii Scotch-taped Vionnet - un mod de a improviza drapajul diagonal imbogatindu-l la nivel de detaliu.

In paralel cu moda, Rick Owens a introdus din 2005 o colectie de mobilier exclusiv inspirat de propria casa, un echilibrat amestec de proportii si linii, clasic in sensul designului modern, cu referinte la nume consacrate ca Le Corbusier, Jo Colombo, Jaques-Emile Rhullman. Linia este eleganta, simpla, asemenea unei schite «proaspete», in care lemnul se asociaza cu blana, pielea sau elementele de angora/casmir, alaturi de sticla, fibra sau rasina. Detalile amintesc de vertebre reptiliene, cranii umane, scoici, tema clasica a mortii si speranta renasterii.

In urma unui acord semnat cu un agent de vanzari italian aflat in spatele unor nume precum Theyskens si Demeulemeester, linia sa, pe langa extinderea la nivelul accesorilor, este in plina ascensiune comerciala. Aceasta expansiune controlata l-a facut ca in locul podiumurilor clasice din saptamanile modei sa prefere ambianta galeriilor sau a propriului magazin parizian de la Palais Royal. Designul sau este subtil, lipsit de senzationalitatea unui context de spectacol la al carui final designerul straluceste triumfal.

 

 


sculptura Brancusi designer Rick Owens LA Paris Italia star rock show New York love gotic Madonna Menny Kravitz brand rochii jachete hard linia moda podium spectacol glamour glam Hollywood teenage look goth
 


« Articol precedent: Dior or Die Articol urmator: Guru intr-o lume straina Yohji Yamamoto »