Editorial Cum se organizeaza o prezentare de moda - Fashion Show Guide Cum se organizeaza o prezentare de moda - Fashion Show Guide

Dupa esecul lamentabil al Cluj Fashion Week in care Moda romaneasca a primit o palma usturatoare pentru ca nu a sanctionat la timp prezenta unor impostori, am avut senzatia ca ne intoarcem cu 20 de ani in urma cand lumea se trezea din comunism si invata sa faca moda. Pentru ca numarul evenimentelor de moda (anuntate sau reale) a crescut simtitor m-am gandit ca este momentul oportun pentru a discuta organizarea lor.

Daca pana la un moment dat designerii aveau parte de festivaluri care ii usurau oarecum de o parte a muncii, foarte multi au inceput sa prezinte pe cont propriu, de la o camera cu niste invitati pana la o prezentare de moda autentica. Despre istoria prezentarilor de moda am scris mai demult in urma vizionarii unei expozitii cu totul fantastice de la Paris (Showtime : Le défilé de mode ) si recenta retrospectiva de la Muzeul Modei (Histoire idéale de la mode contemporaine : Les plus beaux défilés de 1971 a nos jours ).

Insa nu de vise ducem lipsa, ci de organizare. O prezentare de moda e un tip de eveniment care se compune dupa niste reguli, care are o structura si care respecta cu sfintenie niste puncte cheie. Azi in Romania marile defilari de 23 august par o minune organizatorica greu de inteles.

La Paris prezentarile de moda sunt organizate de cateva societati care se ocupa exact de

acest gen de evenimente si care garanteaza atat perfectiunea de pe podium cat si gestiunea unui numar urias de invitati pe o durata scurta de timp.
In final, cel care asista la prezentare trebuie sa plece incantat de ceea ce vede pe scena si multumit de cum a fost tratat, iar designerul sa beneficieze din plin de cele 15 minute de expunere mediatica a unei munci de un sezon. Imi este greu sa inteleg cat de naivi pot fi unii designeri romani sa creada ca o prezentare proasta (modele ori organizare) nu se simte in sala.

Prezentarile de moda nu exista de ieri de azi si nu se rezuma la niste fete frumoase care merg pe un podium pentru a incanta o audienta care nu cumpara. Desi tipul de eveniment nu este o raritate in Romania nu pot spune ca s-a castigat mai multa experienta decat in primele concursuri de miss din anii 90. Foarte rar am auzit persoane care au plecat fermecate de la un show de moda (si nu fermecate de barfa noua din sala) si stiu foarte putini designeri care au beneficiat pozitiv din urma lui.

Avand in vedere ca intram intr-o iarna cu rateuri majore in moda, cu o economie in al doilea val de recesiune, poate e momentul pentru a medita la gura sobei si a ne reapuca de studiu. Nu este o rusine ca la 40+ sa te apuci de citit, cursurile de update fiind prea scumpe si poate nu tocmai benefice pentru imagine. De 20 de ani, romanii incearca sa reinventeze roata in moda, sa fie mai destepti, cand de fapt e atat de simplu sa beneficiezi de experienta altora.

Eu va propun o suita de lucrari care sunt excelente pentru oricine doreste sa organizeze un eveniment de moda sau pentru orice designer care apeleaza pe sume grele la unul din "expertii" locali in moda si comunicare. Cand le veti lectura veti vedea ca multe din lucruri nu sunt poate nici noi si nici speciale, insa ce e mai special in RO decat a verifica ca pachetul cu pantofi trimis acum 3 saptamani din Olanda a ajuns?

Runway Uncovered este o lucrare lansata in aceasta toamna la Paris in care tot ce trebuie stiut despre o prezentare de moda este explicat designerului contemporan pentru a intelege cum sa-si conceapa, organizeze, produca un show si pentru a intelege ce anume sa ceara de la cei care se ocupa de eveniment.

Guide to Producing a Fashion Show (2nd Edition) este o lucrare voluminoasa (272pg) in care producerea showului este prezentata in detaliu si pe puncte. Este de fapt un manual folosit in scolile americane de moda. Nu ai de facut decat sa studiezi, sa aplici cu sfintenie suita de reguli si sa crezi ca in acest eveniment trebuie sa dai tot ce e mai bun din cele 6 luni de munca.

La acestea adaug Biblia PR-ului si comunicarii in moda (Fashion Public Relations ), Biblia comunicarii prin media in moda (Uncovering Fashion:Fashion Communications Across the Media ) pe care le-am prezentat detaliat cu alta ocazie.
Undercovering Fashion
Fashion Public Relations
Oda Bucuriei nu este in repertoriul de sezon in Moda Bucurestilor iar podiumul la care aruncam flori devine catafalcul pe care se depun armele. Cu ac si ata s-au insailat 2 decenii iluziile si sperantele unui sistem iar acum modelul romanesc se descoase. Si totusi oamenii creativi nu au disparut, flacara nu e stinsa si niciodata liberul arbitru nu a fost mai la el acasa in Moda noastra.Am castigat libertatea de a cladi vise asa cum am dorit si libertatea de a distruge. 3 evenimente majore erau programate pentru aceasta toamna si doar un esec rasufla in peisajul provincial. Privind de la Paris ceea ce se intimpla in Romania constat acelasi paradox: cu cat oamenii stiu mai mult, dobandind experienta inerenta acestui domeniu, parca stiu degeaba.

Cine isi imagineaza ca Moda se face prin prezenta la cateva targuri cu comenzi modeste, afisarea unui CV cu magazine imaginare in revistele de scandal, 3 zile de festival si 4 nopti de chefuri, un invitat din Paris la un vernisaj de Ambasada ori prezenta la Shanghai cu fete frumos imbracate, are o viziune foarte naiva asupra Universului. Lucrurile mari, cu valoare istorica dar mai ales financiara, nu se discuta pe unde s-au preumblat reprezentantii modei locale. Nu exista alta sansa de a deveni cunoscut decat prin munca, restul e fum.
 

 


fashion designer eveniment cluj fashion week prezentare de moda paris relatii publice public relations fashion show fashion show guide
 


« Articol precedent: CFW - inconstienta sau inselaciune ? Articol urmator: Moda romaneasca (dot) com »