Editorial Fashion Icon

Top-modele? Redactori de moda la ELLE, Vogue sau Harper's Bazaar? Designeri de succes? Lumea modei are un nou termen care denumeste pozitia suprema in ierarhie: FASHION ICON.

Lumea modei este guvernata de multe ori de legi de neinteles pentru neinitiati. Misterele se simt ca la ele acasa intre peretii de mucava ai culiselor, iar podiumurile de prezentare, daca ar putea vorbi, ar da nastere unor best-seller-uri horror de succes international. Poate ca exact acesta este tot farmecul unei lumi aflate la granita cu nebunia, dar care continua, inca, sa fascineze milioane de oameni.

Daca intrebi pe cineva care este cel mai mare „mister in viata" din aceasta zona, invariabil ti se va raspunde „designerul". Cel care, in principiu, dirijeaza acest carusel. Daca ii pui insa unui cronicar de moda aceeasi intrebare, raspunsul va fi: „Muza". Sau britanicul termen FASHION ICON. Amuzant este faptul ca nici unul din cei doi chestionati nu se insala. Designerul si Muza par a fi unul si acelasi lucru. Dar atunci cine dicteaza in moda - creatorul sau doamna cu harpa care pluteste melancolica printre umerase?

Sa fiu mai pragmatic: Audrey Hepburn l-a inspirat pe Givenchy sau invers? Madonna pe Jean Paul Gaultier sau Jean Paul Gaultier pe Diva-Cameleon? Adevarul este undeva, departe de noi. Tind sa cred ca cea care da tonul modei ramane tot o Fashion Icon. O femeie care nici macar nu trebuie sa fie faimoasa intotdeauna, dar care reuseste sa spuna, prin haine, machiaj si atitudine, mai rnult decat o colectie de 150 de piese. Simpla ei prezenta sau imagine fac cat o casa de moda cu birouri de PR cu tot. Cand Elizabeth Hurley a fost fotografiata la Londra, in fata la Warner Bross Cinema, cu rochia Versace prinsa cu ace de siguranta, regretatul Gianni Versace nu credea ca impactul va fi atat de mare incat sa vanda peste 15.000 de rochii lucrate pe aceeasi idee. Sa recunoastem, rochia nu putea fi deloc incadrata la sectorul genialitati. Dar pe Liz arata genial! Liz Hurley este una din pionierele noului val modern de „icoane". Una din primele, si cea mai puternica pana la urma, ramane Madonna.Audrey Hepburn

Duduia a descoperit si ingropat atatia designeri, incat si-ar fi putut deschide un cimitir particular de genii in ale modei. Ce ii lipsea lui Gaultier pentru ca succesul lui sa fie deplin? Madonna care sa-i poarte hainele. Corsetul cu sani-palnii a fost copiat, recopiat si iar recopiat, din America pana in Europa, via atelierele din China. Iar cand a fost sa se descopere al cui este meritul acestui succes, cu greu s-a putut da un raspuns. Madonna zice ca al lui, Gaultier zice ca al ei. Tot ca ea ar fi de vina o spune si tanarul Olivier Theyskens. A fost de ajuns doar o simpla iesire a doamnei cu pricina la o soiree, imbracata cu una din ciudatele rochii ale avangardistului designer ca, brusc, toata lumea sa inceapa sa vorbeasca despre el. Ceea ce Madonna a facut a fost sa dea credibilitate unei creatii care pe catwalk pare de-a dreptul odioasa. Aproape ca o actrita care da viata unui costum. Iar daca pe ecran o mai scranteste din cand in cand, in moda Madonna este o actrita geniala, o Fashion Icon desavarsita.

Daca ar fi sa deschidem o lista, dupa „Like a Virgin", ar trebui trecuta „Like a Bone" - doamna plata a modei, Kate Moss. Copilul bosumflat descoperit pe aeroportul JFK de catre un agent cu geniu a reusit mai mult decat sa creasca vanzarile casei de moda X. Kate a schimbat din temelii moda secolului al XX-lea purtand doar o pereche de jeans si un maieu alb barbatesc. Oasele scoase complet la vedere de catre Calvin Klein, care a pozat-o personal in campania pentru parfumul Obsession, au dat nastere la un razboi care mai dureaza inca, dupa aproape 10 ani. Fetele au inceput sa se infometeze voit pentru a ajunge la cele 47 de kg ale lui Kate argumentand ca „asa este moda". De fapt, asa este manechinul, dar imaginea ei a devenit, peste noapte, imaginea femeii moderne. A MODERN ICON scria chiar si conservatorul The Times. Simpla ei prezenta pe panourile publicitare ale lui Klein a dus la vanzari de ordinul miliardelor de dolari, cu toate ca hainele stateau pe ea conform expresiei romanesti „ca pe gard". Dar ecuatia in trend era Kate = Moda.

Madonna
Elizabeth Hurley fotgrafi: Mert & Marcus

Lumea modei, perversa prin definitie, a descoperit destul de repede avantajul unei Fashion Icon domestice. Iar pe cele moarte Ie-a inlocuit cu altele. Grace Kelly a murit? Traiasca Gwyneth Paltrow. Aceeasi silueta, distinctie si rasa si, mai ales, calitatea, destul de rara la o femeie, de a transfera o parte din personalitatea ei rochiei si nu viceversa. Daca Moss a fost imitata pana la saturatie, cele doua exemple de mai sus fac parte din aripa „Fashion Icon imposibil de copiat".

Ele sunt ele, tot asa cum poate exista doar o Marlene Dietrich sau o singura Greta Garbo. Imaginea lor se confunda cu imaginea casei care le imbraca, de parca intreaga afacere nu este altceva decat o prelungire a propriei lor personalitati. Pe punctul de a intra in aceasta categorie exclusivista este si Chloe Sevigny. Stilul ei personal, o combinatie de hibrid extraterestru cu o muritoare din anii '20, nu a influentat doar un designer, ci intreaga industrie a modei. Simpla ei aparitie la o lansare purtand o cravata a dat nastere unei isterii colective. La asa putere, un viitor pe masura - Chloe tocmai si-a facut publica intentia de a se lansa ca designer. Pe scurt, o alta ecuatie perfecta a modei –Muzo-designera sau „Ce iti faci cu mana ta poate sa poarte si altul".

Gwyneth Paltrow

Dar ce ne face pe noi, muritorii de rand, sa le imitam din greu este tot un mister din ciclul „Necunoscute sunt caile modei". Nu e doar dorinta de a imita un nume. Este dorinta de a imita o atitudine. O adevarata Fashion Icon pare ca nici nu stie ce poarta (dar fiti foarte siguri ca stie exact! - si ea, si sotul, si banca). Totul este natural, nici o nota nu suna fals. Nonsalanta lui Kate este copiata inca de tineri cu o placere aproape sadica. Atitudinea intepata a lui Jackie Kennedy o poti regasi la toate primele doamne ale Americii, toate -litera de lege! - cu cate minimum un taior Chanel in garderoba. Detasarea si auto-multumirea, aerul de lux pe care par ca il respira, modul in care poarta un sacou Gucci asortat cu un tricou second-hand... totul fascineaza la ele.

Adevarul e, tragand o linie, ca personalitatea joaca cel mai important rol in toata aceasta poveste. Mai ales ca foarte greu poti ajunge la acest statut. Oricum, doritoarelor... Multa bafta! Designeri sa le adore! Presa isterizata dupa ele si haine din belsug!

Chloe Sevigny
Penelope Cruz

 

 


fashion fashion icon fashion and beauty moda muza designer designeri muza-designer actrita cantareata Jackie Kennedy chanel gucci modele top model kate moss madonna chloe sevigny penelope cruz prada jean paul gaultier elizabeth hurley
 


« Articol precedent: Cat costa “saptamana modei”? Articol urmator: Din nou despre haute couture »