Editorial Moda - opinie - scandal Moda - opinie - scandal
" Modernitatea este un cod, iar moda este emblema lui. " Jean Baudrillard

Moda este o suma de contradictii alimentata adesea de mici revolutii, scandaluri care bulverseaza un sezon pentru a se topi firesc in urmatoarele. Moda vorbeste despre individualitate si modul de a te evidentia din multime, despre schimbare si nou, dar efectul este adesea advers - mentinerea status quo-ului si incurajarea conformitatii si uniformitatii. Moda ofera date despre purtator... si adesea reflecta opiniile sale (politice sau nu). Cu cat un grup este mai mic si mai unificat, cu atat mai subtil si mai expresiv ii este limbajul.

Spiritul conservator
Nu doar Anglia ii are pe conservatori, ci fiecare epoca are un grup de persoane legate mai mult de trecut decat de viitor, iar moda este un teren de lupta al ideilor diverselor generatii.

Moda conservatoare reflecta ceea ce standardul grupului considera "conservator", o imagine mult mai matura, "de moda veche" sau stilul celor care poarta acelasi haine ca in tinerete. Putem decela astfel costumul stil 1950 al profesorilor pedanti sau analiza tipul de mustata, barba sau freza la barbati. Multi oameni de cultura romani poarta barba ... poate pentru ca in tineretea ante 89 aceasta era o forma de protest fata de regim. De multe ori varsta femeii poate fi dedusa dupa stilul coafurii chiar daca ea este imbracata la ultima moda.

Distractie sau Investitie Contextul politic si economic determina adesea atitudinea fata de haine, cu cat perioada este mai conservatoare cu atat este mai clare sunt diferentiate hainele. In anii de expansiune sunt la moda distractia, culoarea (anii 60), "clasicul" in culori sobre in perioada de recesiune. Valorile solide sunt preferate in epocile conservatoare ca investitii sigure (hainele de calitate), iar originalitatea este vazuta ca o forma de radicalism. Daca perioada de conservatorism este asociata cu o politica de sovinism, stilurile straine de haine (occidentale sau etnice) sunt respinse si moda se indreapta spre valorile traditionale. Ex.: folosirea simbolica de tartan si tweed in Anglia, matlasarea / patchworkul in America sau in extrem folosirea culorilor nationale de catre presedintii americani - costum albastru inchis, camasa alba, cravata rosie. Un exemplu romanesc este moda anilor 80-90, abundenta de ii si inspiratie traditionala.

Radical - liberal - extremist - protestatar

Radicalismul de stanga si identificarea cu clasa muncitoare este exprimata prin haine "muncitoresti" (camasi de denim, cizme grele, uniforme) purtate integral. Anglia si Franta ofera cele mai bune exemple in acest sens. Un caz special sunt hainele de lucru purtate de pictori, muzicieni, scriitori - modul lor de a se imbraca a fost diferit, protestatar sugerand ideea ca "artistii sunt si ei niste muncitori". Protestul social a adoptat mereu forme specifice de costum. Istoria modei e plina de exemple: Beatniks, Teddy Boys, Zoot Suiters, The Mods, Rockers, Skinheads, Hippies, Punk, New Wave.
Conformismul american ("Preppie Look") este un stil aparut la sfarsitul anilor '70, amintind de hainele din suburbiile anilor '50 si ale adolescentilor bogati de la scolile americane (tweed, tartan, kilturi, blazere, shetland sweater, camasi polo, flanele), stiluri alese de la producatorul si comerciantul "corect" pentru un aspect general care sugera bunastare in familie.
Teddy Boys

Podoabele capului

Parul este un indicator al opiniei politice din toate timpurile. Romanii taiau parul barbarilor capturati, parul scurt a fost un semn de servitute si conformism, parul ras era o norma in Marina si manastirile catolice in opozitie cu parul lung - semn de libertate. Lungimea parului depinde de stilul politicii. Puritanii lui Cromwell si iacobinii aveau par scurt, iar regalistii par lung / peruci. Parul romanticilor era asociat cu lumea artistica, iar barba cu anarhistii (bolsevici sau comunisti). Mustata si barba au avut diverse valente. Barba intreaga a sugerat autoritate paterna, inspiratie spirituala, violenta radicala, geniu artistic. Dupa 1920 ele cad in desuetitudine fiind preferate de batrani, artisti sau excentrici (Dali) asociate cu senzualitate latina, dandism frantuzesc, banditism mexican sau sicilian, stoicism scandinav, inscrutabilitate chinezeasca, melancolism rusesc, paranoia teutonica. Cel care isi lasa brusc barba este vazut ca o persoana care a descoperit talente artistice, credinte intelectuale / religioase, intelepciunea sau care a suferit (studentii in anul I, criza middle life, divortul, doliul). In sec. XIX palaria masculina reflecta statutul, iar cea purtata de femei este un element simbolic al rolului ei social, o reprezentare elaborata si obligatorie. Dupa 1950 rolul se pierde devenind pur decorativ. Barbatul care poarta palarie este asociat cu o meserie conservatoare, un dandy excentric sau un batran de moda veche. Palaria a fost folosita in anii '60 si '70 ca accesoriu comic sau politic (bonete si sombrero mexicane, baticuri gypsy, casti militare, benzi indiene decorate) disparand treptat in paralel cu simplificarea "etichetei". Azi cascheta / sapca cu logo-uri Vuitton sau Gucci a devenit simbol de statut social.

Salvador Dali

Scandal

Imaginea hainelor este uneori atat de strans legata de anumite idei din societate incat ele pot genera mari scandaluri. Bluza Mao transparenta a lui YSL a fost un soc in anii 60, iar aluzia evidenta la mai '68 - China comunista a produs senzatie. Acelasi lucru se intamplase 10 ani mai devreme cand tot Saint Laurent a scandalizat "lumea buna" cu hainele negre de motociclist, din piele, pentru Dior.

La inceputul anilor 80 la lansarea firmei Comme des Garcons, Rei Kawakubo a creat o colectie "post Hiroshima" cu haine prafuite, amintind de tragicul eveniment. Avangarda sau scandal? 7 ianuarie 1995 - a 50-a aniversare a eliberari lagarului de concentrare de la Auschwitz. In paralel la Paris Comme de Garçons prezinta o colectie masculina cu tema somnul - barbati inalti si filiformi, aproape rasi in cap purtau "pijamale" in dungi cu numere care amintesc izbitor de uniforma din lagare! In aceeasi saptamana Bernard Perris prezinta pentru Jean Louis Scherrer o colectie inspirata din iconografia celui de-al doilea Razboi Mondial, haine amintind de uniformele Gestapo. Lumea a fost siderata!

In 1994 Chanel prezinta in colectia Haute Couture rochii cu broderii din versetele Coranului. A fost un enorm scandal international si au trebuit "distruse" imediat dupa prezentare.

Designerul britanic Zandra Rhodes a fost invitata de guvernul indian in 1982 pentru a promova textilele locale. Ea a recreat forma sariului sfasiindu-l si folosind margini nefinisate. Sariul mutilat a fost considera o mare insulta de catre autoritatile locale.
Dolce & Gabanna la mijlocul anilor '90 au prezentat haine inspirate de gangsterii italieni din anii '30 intr-o perioada in care comunitatea italiana era marcata de crimele asupra judecatoriilor si stradania politiei de a aduce Mafia in justitie. Colectia lor siciliana a fost un soc national, dar o rampa a succesului international.
Jean Paul Gaultier a produs senzatie in anii 90 printr-o colectie inspirata de hainele traditionale evreiesti.

Alexander McQueen in 1999 a prezentat in colectia inspirata de miscarea Arts&Crafts proteze de picioare sau maini.

John Galliano a adus pe scena Dior Couture hainele cersetorilor din Paris "sans papiers" reusind un mare succes mediatic. Recent o alta colectie punea in scena oameni "neobisuiti" din universul circului.
Si exemplele ar putea continua....
Avem impresia ca am vazut totul, ca in moda s-a spus aproape tot si ca ideile se recicleaza. Dar aproape in fiecare sezon...cineva va aduce acel element care va impinge mai departe barierele modei.

Who's next ?
Zandra Rhodes
 

 


moda fashion Beatniks Teddy Boys Zoot Suiters The Mods Rockers Skinheads Hippies Punk New Wave scandal tweed tartan kilturi blazere shetland sweater camasi polo flanele Saint Laurent Comme des Garcons Rei Kawakubo Bernard Perris co
 


« Articol precedent: Cannes en vogue Articol urmator: Logomania »