Parfum Miresmele Erosului -parfumul si atractia sexuala

In 1938 casa Fabergé lansa Aphrodisia si provoca un mic scandal in lumea puritana a Americii parfumate, iar peste aproape 20 de ani Estée Lauder lansa uleiul de baie cu miros greu senzual denumit inselator Youth Dew. Dar cu multe secole inainte, si astazi poate mai mult ca niciodata, erotism, sex si parfum au devenit indisolubile. Emile Zola spunea ca ar fi fost capabil sa regaseasca intr-un tren compartimentul unde doi amanti s-ar fi iubit. Azi, publicitatea parfumului este in mare parte guvernata de Eros. Contextul erotic generat de pielea dezgolita, blanuri, matasuri mangaietoare, gesturile provocante sau sugestive ale unei tinute diafane se potrivesc de minune parfumurilor.

Parfumul ne inconjoara si ne pastreaza amintirile. Mirosul corpului celuilalt poate aduce la viata iubiri trecute. Aceste momente de extaz, tristete, palpitatia asteptarii, regretele, fiecare creator a incercat sa le suprinda prin parfumuri. De la Voilà pourquoi j’aimais Rosine de Guerlain la 1900 pana la Happy de Clinique sau Amor Amor de

Cacharel astazi. In anii '20, Jean Patou lansa patru parfumuri inspirate de momentele dragostei: Amour Amour (momentul cand inima bate, dragostea naturala si spontana), Que Sais-Je? (momentul cand spiritul se intreaba), Adieu Sagesse (excitarea asteptarii, caldura dulce si senzuala), Moment Suprême (momentul cand corpul se abandoneaza placerii). Fiecare isi poate povesti viata in parfumuri, restituind astfel clipele dragi, pierdute, emotii si senzatii dintre cele mai vii.

Inca din Antichitate, omul a imprumutat de la animale substantele lor sexuale cele mai puternice: mosc, civet, castoreum. Civetul cu mirosul respingator in stare pura este un ingredient cheie al parfumeriei franceze dand corp si senzualitate iasomiei. Sarrasins (Serge Lutens) si Kouros (YSL) il onoreaza in cele doua registre. Moscul, ingredientul magic al capriorului asiatic, a inspirat multe parfumuri si filtre de amor. Iosefina era numita „nebuna moscului” fermecandu-l pe Napoleon cu supradozele de senzualitate, de unde si fraza ramasa in istorie „iubito, nu te spala, vin peste 3 zile”. Tinerii excentrici din perioada Revolutiei Franceze purtau parfumuri grele de mosc iar numele lor a ramas in dictionar „les muscadins” – un mosc citadin! Moscul animalic sugerand doua corpuri dezlantuite in amor se regaseste in Musc Koublai Khan (Serge Lutens) si intr-un registru mai delicat, o a doua piele deloc inocenta in Musc Nomade (Annick Goutal) sau Musc C16 (Indult).

Atractia sexuala pare a fi semnificativ diminuata de lipsa mirosului. Unele case de parfumuri au lansat chiar acorduri pe baza de feromoni, pentru a intensifica, generand totodata controverse intr-un subiect inca misterior pentru oamenii de stiinta. Un lucru este cert: atunci cand faci layering de parfumuri (suprapunere) daca unul este un mosc, celalalt va fi puternic intensificat.

Parfumul este in legatura stransa cu locul cristalizarii pulsiunilor sexuale, dezvaluind ceea ce trebuie acoperit si mascand simultan. Astfel, parfumul este un paradox: mirosul personal, corporal, intim invita in alcov, dar spre a seduce, incercam orice, pentru a-l disimula sub miresme artificiale. Acest joc dublu este cel care declanseaza multiple fantasme, larg exploatate de reclame.

Tabu- Dana
Tabu - Dana

In anii '30, perioada in care la Holywood se instituia cenzura in filmele cu scene prea dezgolite, casa spaniola Dana lansa parfumul Tabu inspirat de filmul omonim. Un mare succes peste ani rezumat de creator in cateva randuri: mirosul adevarat al prostituatei. Adica opulent si senzual, cu patciuli, civet, garoafe si flori de portocal, un parfum soc pentru Spania catolica.

Peste 70 de ani Tom Ford lansa Black Orchid – parfum al orhideei negre, simbol vadit sexual si exotic, cu miresme grele, ambrate dar si cu o nota de trufe, reputat afrodisiac care incinge la propriu catunele din Italia si Franta in momentul recoltei cu ajutorul animalelor care le scormonesc in pamant. Dar mai mult decit trufele senzuale, acest parfum soca prin reclamele fara perdea care puneau sexul in prim plan fara cea mai vaga urma de romantism. O companie germana a pus pe piata un parfum controversat – Vulva – care reproduce mirosul vaginal si ar avea un puternic efect erotic.

Deodorantele Axe au mizat pe o masculinitate animalica exacerbata si pe ideea de putere sexuala a mirosurilor generand reclame TV care adesea au starnit revolta gruparilor feministe. Azi parfumul inglobeaza cele mai perverse ganduri ascunse bine in spatele adierilor placute. Poti atrage un el sau o ea iar copii vor fi vrajiti de mirosurile gurmande de acadele si vata de zahar (Angel) sau sorbet de capsuni (Miss Dior Chérie). Daca ai peste 21 de ani poti cumpara legal parfumul Tom of Findland (Etat Libre d’Orange ), cu desene specifice pe interior si un miros senzual de santal, mosc si mirodenii. Jouir (Fioret, 1920) promitea femeilor din anii nebuni orgasmul perfect prin miros, iar Ouvrez moi (Lubin, 1936) in forma de poseta era o invitatie la a deschide „cutia” cu placeri. Cheie spre paradis. In alt registru, parfumurile tip Cuir de Russie, inspirate de mirosul cizmelor rusesti de piele, foarte la moda in trecut nu sunt departe de fetisism, SM si alte practici ascunse reflectate inca din scrierile victoriene cand aceste note olfactive au aparut. Exemplul clasic: Cuir de Russie (Chanel). Azi pielea e mult mai moale – versiune velur ca in Daim Blond (Serge Lutens).

Tom of Finland - Etat Libre d'Orange
Vulva

Exista insa si parfumuri care evoca sau sugereaza, creand o aura de romantism si puritate - parfumurile Nina Ricci sau Cacharel - sugerand pielea fetelor diafane. In realitate, parfumul nu este conceput pentru a masca mirosul corporal. El exalta naturalul, nu pentru a sterge animalitatea, ci pentru a o sublima. A mirosi un parfum este un act de senzualitate. A-l alege inseamna a asculta propriile fantasme si chemari, a-l folosi in momentele intime este mai mult decat a te oferi celuilalt. Care sa fi fost secretele Afroditei, zeita a Iubirii si Frumusetii a vechilor Greci ?… Cu siguranta, stiinta parfumurilor si a filtrelor magice. De cand preafrumoasa Elena l-a sedus pe Paris, savanta a artei de a-si pune farmecul in valoare, a provocat dezlantuirea pasiunilor umane si un razboi legendar, seductia nu a incetat sa-si caute sursa in fiolele de parfum, casete cu farduri, balsamuri parfumate asemeni unor arme redutabile.

Cleopatra a supus un imperiu prin unguentele sale orientale, mesele imbalsamate si orgiile inmiresmate. Puterea ei legendara se resimte si azi in nenumarate creatii. O intreaga istorie a legaturilor amoroase ne arata ca parfumul nu este deloc inocent.

Vulva

 

 


miresme eros sex sexualitate senzual senzualitate mosc parfum chanel etat libre d'orange etat libre
 


« Articol precedent: Etat Libre d'Orange Articol urmator: Printesa parfumului »