Parfum La Vanda si sexul parfumului
Feminin, Masculin, Unisex sau Asexuat?
"Pour Homme" si "Pour Femme", iata inventia care a impartit lumea in doua cu numele de cod "Marketing", la fel cum dominatia puritana a schimbat randuiala catolica cu liturghii si tamaie, transformand peste ocean parfumul senzual in parfum "curat". Boare de lavanda sau boare de la Vanda, specie de orhidee cu subtila sexualitate si rar miros?

Rupt din lumea ingerilor, licoarea picurata din crinul Fecioarei s-a pogorat pe pamant unde vietuia Hermafroditul, iar enigmatica mireasma, functie de partea corpului unde a poposit, a dobandit sex. Fiecare cultura are propriile perceptii despre parfumuri, iar masculin - feminin sunt simple etichete, fara sens in afara timpului si geografiei. In India, traditia a facut ca santalul cu cele mai tari mirodenii sa fie preferat in exces de barbati - cea mai perfecta reprezentare pentru un Oriental feminin occidental cum este Samsara (Guerlain) sau Santal de Mysore si Santal Blanc (Serge Lutens) si chiar viitorul parfum Tom Ford.

In tarile arabe, barbatii folosesc notele de trandafir de Damasc si cele dulci de ambra sau lemn de oudh intr-un mod care ar da dureri de cap oricarui european, chiar daca el este obisnuit cu Arabie (Serge Lutens), M7 (YSL), sau extrem de scumpele parfumuri Montale din Place Vendôme. Mai nou, parfumurile arabesti au cucerit si Romania. O ironie a sortii a facut ca renumitul succes feminin Charlie (Revlon), in ambalaj albastru si sticla simpla, sa fie un parfum folosit constant de barbatii din unele tari arabe, tocmai datorita confuziei grafice si de
nume masculin. Parfumul care in anii 70 ilustra emanciparea femeii peste Ocean a devenit "colonie masculina ieftina" in Arabia Saudita. Marele parfum Miss Dior in varianta apa de colonie este o nota masculina perfecta, de altfel creatorul iubea parfumul Chypre de Coty si lichenii de stejar. Mai aproape de noi, Black XS si 1 Million (Paco Rabanne) sunt create pe structuri de parfum feminin tot asa cum Hypnotic Poison poate fi un superb "masculin" oriental.

In 1889 Guerlain propunea un parfum cu lavanda, note dulci si orientale destinat acelor barbati dandy esteti ai vremii. Jicky a avut un imens succes, dar istoria i-a jucat numeroase feste. Femeile au devenit in scurt timp nebune dupa acest parfum "masculin" iar casa a schimbat flaconul "feminizandu-l". In scurt timp, in 1904, o varianta a sa este lansata sub numele "Mouchoir de Monsieur" - "batista domnului". In formula acestei lavande orientale dulci Jacques Guerlain "scapa" o supradoza de vanilie si va crea cel mai mare succes feminin al casei - Shalimar. Dar povestea lavandei, adorata de britanici, nu se opreste aici. Caron lanseaza in 1933 unul din marile succese masculine ale veacului trecut, intitulat simplu "Pour Un Homme", o compozitie de lavanda insiropata in vanilie si ambra. Azi lavanda, aromata si dulceaga, se afla in centrul unei compozitii Hermès - Brin de réglisse - cu o prospetime gurmanda ce atesta eternul joc al genurilor, dar si in doua creatii superbe Serge Lutens sau YSL La Nuit de l'Homme. Un mare parfum Jean Patou intitulat Moment Suprême avea la baza o puternica doza de lavanda asociata iasomiei si sugera momentul orgasmului. Olfactiv, fireste!

Miss Dior 2010 si Miss Dior 1997, sursa foto: mes-parfums.com

Nu exista parfumuri unisex iar aceasta fericita inventie a lui Calvin Klein nu a fost altceva decat strategia de a-i face pe adolescentii consumatori de deodorante Axe sa treaca la un nivel superior de pret. O reorchestrare a creatiei "Eau de Bvlgari au thé vert", lansata cu putin timp inainte, dar fara geniul de marketing american! Aceasta apa de colonie este o constructie moderna a temei de secol XVIII, varianta high tech cu ceai verde, ulterior copiata in Chrome (Azzaro) si devenita din unisex "masculina". Dar conceptul de unisex nu e nou in parfumerie. La finele anilor 20, cand la moda era silueta garçonne si sportul, Jean Patou propunea Le Sien cu reclama "femeii sportive, parfum masculin", pentru ca modern rima cu androgin.

O axioma spune ca o structura de parfum feminin se recicleaza in timp devenind masculina. Chypre de Coty (1917) a devenit Chanel Pour Monsieur (1954), Cabochard de Grès a generat clasicul masculin american Aramis. Miss Dior sub forma de apa de colonie este una din cele mai traditionale note masculine regasita in multe succese ale anilor '80. Prospetimea florala citrica din Diorella (Dior) a devenit numarul unu masculin cu pepene in Acqua di Gio (Armani). In registrul orientalelor, exemplele sunt numeroase iar cel mai celebru cuplu este Shalimar - Habit Rouge (Guerlain). La inceputul parfumeriei masculine a stralucit timida lavanda, generand un arbore genealogic cu ramuri bine stabilite si un frunzis tot mai stufos. Devenita Fougère (feriga), lavanda s-a inmuiat progresiv in Fougère tabac, apoi in noua prospetime din Allure Homme Chanel cu un pasaj foarte dulce ca in Brut sau Le Male (Gaultier).

Allure Chanel 2002

Un parfum masculin se defineste prin ceea ce nu are, un fel de tabu pentru flori. Floarea fiind metafora femeii, un barbat nu o putea purta trufas pana la aparitia lui Fleur du Male de Gaultier si a sa floare de portocal. Exceptie fac esentele de roze si garoafe aduse in Rusia sau Bulgaria si purtate de tovarasii de partid. Floarea este rara in parfumurile masculine, in ciuda unor indraznete tentative: Grey Flannel si Insensé Givenchy. Fahrenheit (Dior) cu violete, ii pune pe ganduri pe cei timizi, accentele florale din Rykiel Homme complica masculinitatea. Karl Lagerfeld marturisea "Unisex in parfumuri este total lipsit de sens. Trebuie sa adopti un parfum si acesta va avea sexul celui care il poarta." El folosea narcoticul Narcisse Noir (Caron).

Mult timp s-a crezut ca ceea ce diferentiaza sexele ar fi fructele delicioase si accentele gurmande, dar piersica tenebroasa din Mitsouko (Guerlain) a fost adoptata de multi iar azi cel mai decoltat Guerlain este un excelent masculin, probabil gratie nucsoarei. Prin nota pralina, A Men (Mugler) a aratat ca totul e posibil, iar Lolita Lempicka a dus ideea in borcanul cu dulciuri al copilariei. Ananasul este un ingredient masculin constant (Pleasures Lauder, Hugo de Hugo Boss) alaturi de pere (Dior Higher), chiar si fructele rosii care se aliaza acum cu mierea in toate notele dulci de la Galtier 2 incoace.

Lolita Lempicka 1997

Adevarata natura a parfumului masculin este aceea ca flirteaza cu prospetimea si senzualitea contrar femeii care trebuie sa straluceasca, sa se lase sedusa. Dar oare conventia mai e valabila azi cand Déclaration sau Terre d'Hermès lasa in urma o dara delicioasa de parfum ca marile creatii feminine de odinioara?

Ce parfumuri destinate celuilalt sex ai folosit?

 

 


parfum parfumuri sex unisex masculin feminin pour femme pour homme asexuat sexul parfumului vanda
 


« Articol precedent: Parfumul special de Craciun Articol urmator: Tendinte parfumuri pentru femei 2012 »