PressCenter Expozitie vintage la MADISON Expozitie vintage la MADISON
MADISON, prima si unica parfumerie de lux din Romania, continua decorarea vitrinei, de aceasta data cu iz de vremuri vechi. Obiecte rare ce au marcat istoria parfumului de-a lungul timpului, de la manusi parfumate de la casa Houbigant la flaconul art-deco LIU din cristal Baccarat al casei Guerlain, va invita sa le admirati printre creatiile deja existente la MADISON.
Expozitia este cu atat mai speciala cu cat al sau curator este Octavian Sever Coifan, primul roman membru al Société Française des Parfumeurs si autor al cartilor de referinta 1000 de parfumuri, Vol I si II, si Parfumul, Mica Enciclopedie, carti editate de editura Curtea Veche. Expozitia va avea loc pana pe 20 Aprilie.

Houbigant - manusi parfumate din piele de caprioara (sec XVIII-XIX)
Jean-Francois Houbigant, la 23 de ani, se instaleaza in 1775 intr-un magazin al imobilului de la nr. 19, Faubourg Saint-Honore, ca Maitre-Gantier Parfumeur, cu titlul "A la Corbeille de Fleurs". Era in acelasi timp parfumier, manusar si confectioner de cosuri de nunta, de unde celebrul motiv figurand un cos plin de flori, asociat cu imaginea casei. In secolul XVIII fardurile, pudrele de fata, pomezile in pasta pentru albirea fetei erau folosite foarte mult de femei si de barbati ca un adevarat arsenal al artei seductiei. Voga parfumului completa acest abuz de cosmetice iar Curtea Regala dadea tonul. Madame Du Barry (1744-1793) folosea zilnic alt parfum iar Madame de Pompadour (1722-1764) cheltuia un milion de franci pe an in acest sens. In 1775, Faubourg Saint-Honore se bucura de privilegiul de a fi un cartier nou iar personajele cele mai ilustre isi construiesc aici imobile somptuoase. Clientela Houbigant numara Curtea regala, nobletea, clerul si toata spuma societatii bune. Se spune ca in ajunul calatoriei care se va termina la Varennes, regina Maria Antoaneta si-a umplut la Houbigant flacoanele minunatului ei necesar de toaleta cu parfumuri rafinate dintre care esenta de violete de care era innebunita. Odata cu Revolutia arta placerilor pare sa fi disparut, dar Les Merveilleuses din timpul Directoratului vor contribui la renasterea gustului parfumurilor. Casa devine loc obligatoriu pentru extravagantii muscadini. In timpul Imperiului Houbigant este furnizorul Josephinei careia ii prepara parfumurile pe baza de mosc si civet, extrem de puternice sau Creme des roses si Pommade de Cythere. Cand Napoleon murea pe insula Sf. Elena, la capul sau ardeau intr-o casoleta 2 pastile parfumate Houbigant. Este in culmea gloriei sale si va deveni in scurt timp furnizor al reginei Angliei si al majoritatii curtilor regale europene.

Manusile parfumate au reprezentat o lunga perioada de timp o activitate majora a parfumierilor, aceastia numindu-se Maitre-Gantier Parfumeur, inca din perioada Renasterii cind regina Catherine de Medicis a introdus in Franta aceasta moda italiana. In secolul al XIX-lea cele doua "bresle" se despart iar parfumierii se ocupa strict de produsele inmiresmate (parfumuri, lotiuni) si cele de infrumusetare (cosmetice/machiaj). Manusile Houbigant sunt o importanta marturie istorica a unei perioade de definire a atributiilor meseriei. Houbigant a fost pina la cel de-al doilea razboi mondial cea mai mare parfumerie franceza iar produsele sale erau preferatele Reginei Maria, care de altfel a pozat in citeva reclame si a contribuit la succesul numelui in Europa de Est.

Jean Marie Farina - catalog de produse 1820
La mijlocul sec. XVIII apare apa de colonie (Eau de Cologne), atribuita lui Jean Marie Farina. Era initial un alcoolat de lamaie, parfumat cu portocal amar, bergamot, neroli. Se spune ca ar fi fost o reteta elaborata de Paolo Feminis la Milano in 1690 ca o varianta a "Eau de la Reine de Hongrie", transmisa nepotului sau, Jean Antoine Farina, stabilit la Koln. Alta traditie spune ca 2 frati, Jean Marie si Jean Baptiste Farina au creat in 1709 o "aqua admirabilis" care a cunoscut un succes fulgerator in randul soldatilor francezi din razboiul de 7 ani. In 1863 doi veri, Armand Roger si Charles Gallet se asociaza creand o uzina de parfumerie langa Paris. Ei detin formula secreta a apei de colonie care va deveni best sellerul casei, Eau de Cologne Jean Marie Farina Extra Vieille. Fiecare societate de parfumuri dorea sa aiba propria apa de colonie si daca se poate ea sa fie de tip Jean Marie Farina. In 1865 existau la Cologne 39 de societati Farina si in total 114 societati care au reluat sau modificat numele si adresa acesteia. In final, dupa lungi procese, doar Roger&Gallet are dreptul de a folosi acest nume.

Jean Marie Farina devine furnizor brevetat al lui Napoleon la inceputul sec. al XIX-lea (brevetul "stiintific" acordat ii asigura exclusivitatea formulei in Imperiu). Imparatul folosea citeva flacoane zilnic spalandu-se la propriu cu aceasta apa de colonie. Catalogul Jean Marie Farina este un important document despre istoria parfumeriei de inceput de secol XIX. Aici gasim parfumuri inspirate de personaje celebre (Eau de Louis XVIII, Eau des Bourbons, Eau royale, Eau de Frederic Roi de Prusse, Extrait du Prince Poniatowsky) dar si produse de referinta din istorie: pomada cu grasime de urs, Huile de Macassar (descris de Balzac in romanul Cesar Biroteau), Eau de Fraises si Lait Virginal (in care frumusetile primului Imperiu, Madame de Recamier si Madame de Tallien se imbaiau).

Gabilla - La vierge Folle (1911)
Aceasta marca de parfumuri a fost fondata la Paris de parfumierul sirian Henriette Gabilla in 1910, inspirata de succesul lui Francois Coty. In acea perioada numeroase erau parfumurile numite dupa succesele momentului - o piesa de teatru, un personaj de roman, o soprana. In 1910 un mare succes pe scena pariziana este piesa de teatru La Vierge Folle (Fecioara nebuna) de Henry Bataille avand-o in rolul principal pe cunoscuta Monna Delza.

Este povestea unei fete care se indragosteste de un barbat in varsta, piesa care a produs un scandal in epoca. La doar un an dupa, acest nume a inspirat parfumul creat de Gabilla iar flaconul initial Baccarat avea o eticheta care infatisa o femei nuda in mijlocul florilor asemenea unei nimfe. Ulterior acest flacon a fost inlocuit cu o versiune Baccarat simplificata (anii 20).

Matchabelli - Duchess of York (1934)
Principele Matchabelli (1885-1935) a fost un distins diplomat, ambasador al Georgiei in Italia, inainte de Revolutia Rusa. In 1916 s-a casatorit cu florentina Norina Gilli (n. 1888) devenita ulterior o celebra balerina pe scenele europene. Tragicul Primului Razboi Mondial si apoi Revolutia Rusa, cand au trebuit sa praseasca tara in graba si pe ascuns, dar si problemele financiare, l-a determinat sa paraseasca continentul in 1924 pentru New York. Dupa o activitate de comerciant de antichitati si lucruri exotice de provenienta ruseasca el decide sa realizeze parfumuri pentru o clientela selecta, asa cum o mai facuse in tinerete cand crea parfumuri pentru amici si pe care acum reuseste sa le imite foarte usor pentru ca, asa cum afirma, era capabil sa simta parfumul "astral", dincolo de cuvinte sau senzatii. Magazinul sau era situat la New York pe Madison Avenue, nr. 545 si aici el crea amestecuri personale pentru clientela selecta. Succesul vine in 1926 odata cu parfumurile Princess Norina, Queen of Georgia, Ave Maria. Parfumul Ave Maria a fost dedicat sotiei sale iar flaconul coroana a devenit celebru in lumea intreaga si un simbol al marcii, odata cu 1928. Flacoanele coroana erau declinate in toate culorile posibile. In anii '30 dupa succesul american urmeaza deschiderea unui superb magazin la Paris si celebritatea europeana odata cu parfumurile Duchess of York si Katherine the Great. Duchess of York (1934) este un parfum de liliac cu note de iasomie, zambile, violete si ambra.

Guerlain - Liù (1929)
Veritabil imn adus femeii eterne Liù este povestea unei iubiri imposibile asa cum a fost ea ilustrata in opera Turandot de G.Puccini. Jacques Guerlain era un mare amator de opera iar printre prietenii lui figura si Giacomo Puccini, celebrul compozitor italian. Acesta moare in 1924 lasand in urma lui un repertoriu fabulos. Marcat profund de disparitia prietenului sau, Jacques decide sa omagieze ultima opera a sa, Turandot printr-un parfum. Liù este sclava printului Calaf, pe care il iubeste, dar care la randul lui este indragostit de printesa Turandot, fata Imparatului Chinei, frumoasa si cruda. Acesteia ii lipsesc insa acele virtuti feminine pe care le poseda Liu. Turandot impune barbatilor care o cer in casatorie rezolvarea a trei enigme. Nereusind ei vor fi omorati. Dintre toti doar Calaf a reusit, dar el ii cere printesei sa-i afle numele adevarat. Daca ea nu va reusi, el va fi sortit deasemenea executarii. Dragostea fara margini a lui Liù pentru stapanul sau ii va cere sacrificiul: ea nu doreste, chiar prin tortura, sa dezvaluie secretul, veritabilul nume al printului care insemna "iubire". Liù este un parfum bazat pe un acord de note aldehidice, florale, lemnoase, pudrate. Este un buchet de iasomie dantelat de aldehide a carui eleganta este subliniata de notele de fond lemnoase pudrate. Un flacon de cristal Baccarat, opac negru pazeste somnul eternului parfum feminin ce asteapta sa fie descoperit. Amintind de vechile cutii de ceai chinezesc, sectiunea sa este rectangulara cu un decupaj prismatic. Pe o fata eticheta este scrisa vertical cu trei litere de aur simbolizand secretul. Flaconul si cutia "art-deco" - referinta in istoria artelor decorative - evoca lumea misterelor noptii, China si tainele pagodelor. Liù este o enigma: feminitatea secreta.

Jean Patou - Joy (1930) - flacon tester
Caderea bursei si marea criza economica din 1929 a reprezentat o mare lovitura pentru moda pariziana iar multe case au disparut de la un an la altul. Jean Patou, unul din creatorii de moda emblematici ai anilor nebuni si cel care isi prezenta adesea colectiile pe manechine americane (invidiate pentru sveltetea si allura lor sportiva) doreste sa ofere bogatelor cliente si prietene de peste Ocean care insa nu au putut veni la Paris, un minunat cadou. Asa s-a nascut Joy, un parfum exceptional si somptuos creat ca o sfidare in anul cel mai negru al modei - cele mai scumpe ingrediente inlantuite ca un antidot pentru pesimismul clientelor care si-au pierdut averea peste noapte. Un acord bogat de trandafir si iasomie intr-o proportie exceptionala au facut din Joy parfumul cel mai scump din lume. Acest slogan "the costliest perfume in the world" a fost gandit de Elsa Maxwell (personaj cheie in high-life-ul parizian si newyorkez) in plina criza mondiala ca un standard de excelenta, asa cum era Rolls-Royce pentru automobile. Extractul de parfum Joy, gandit pentru a aduce putina bucurie clientelor americane, a devenit in timp un monument al parfumeriei franceze si un standard de calitate rar depasit. Flaconul tester reflecta modul de parfumare/testare din trecut, inainte ca blotterele de carton sa devina uzuale. Parfumul era incercat direct pe mina cu ajutorul unei baghete de sticla atasata busonului. De altfel, unele parfumuri vechi pastreaza inca aceast tip de buson, amintire al modului vechi de parfumare cind doua picaturi delicat puse dupa ureche erau suficiente pentru a te inmiresma discret si elegant.

Molyneux - Cinq (1925)
Edouard Molyneux, numit dupa Primul Razboi Mondial Captain Molyneux, isi deschide casa de moda in 1919 la adresa 14, rue Royale propunand un stil riguros, sobru si nobil. In 1922 casa de moda se muta la nr 5 de pe aceeasi strada unde va ramane pina la inchiderea sa in 1950. Perioada de glorie a lui Molyneux o reprezinta anii 20 atunci cind moda sa reflecta deopotriva spiritul tinar al epocii dar si exuberanta decorativa a rochilor de seara extrem de elaborate cu broderii sau perle care il fac prin stil un reprezentant tipic al curentului Art Deco. Parfumurile Molyneux apar la 4 ani de la lansarea celebrului Chanel 5 si reflecta prin numele si forma flacoanelor pasiunea pentru modernism din epoca. Parfumul Cinq, lansat in 1925, are o curioasa istorie. Desi Molyneux era o casa de moda respectabila si prestigioasa, aceasta nu l-a impiedicat pe creator sa se inspire din succesul lui Chanel al carei parfum facea deja furori in Paris sub pretextul adresei casei (5, rue Royale). Flaconul parfumului a avut mai multe variante (initial cu buson rotund), la fel si eticheta (5, Cinque, 5 scris in oglinda) pentru a face similitudinea perfecta. Acest lucru a fost posibil in Franta datorita unei specificitati legate de legea marcilor (omofonia) in acea perioada. Pentru ca legislatia americana de trademark era diferita, parfumul lui Molyneux nu a putut beneficia de succesul lui Chanel 5 pe aceasta piata si intr-un final a disparut. Parfumul era un chypre fructat cu note de iasomie, ambra si mosc.

Caron - Fleurs de Rocaille (1933) - flacon si cutie
Parfumurile Caron, create in 1903 de Ernest Daltroff, sunt una din casele de referinta din istoria parfumurilor iar creatiile lor au marcat secolul XX. Fleurs de Rocaille reprezinta delicatetea in stare pura si este imaginea perfecta a feminitatii anilor 30. Sugereaza natura primavaratica pictata de impresionisti, pete de culoare ce amintesc de Nuferii lui Monet. Buchetul se compune din liliac, lacramioare, trandafir, violete, iasomie si garoafe. Totul este irizat, aproape pudic dezvoltand o minunata nota pudrata, "alba ca zapada". Flaconul semiluna, ca o calimara de odiniora din care se infiripau scrisori de dragoste, prezinta un buson cu un decor de inspiratie "millefiori" - venetian, sfere de sticla care strajuiesc peisaje florale imaginare. Numele parfumului (flori de stinca) este o aluzie la mirosul delicat si de nedefinit al parfumului dar si la stilul rococo. Gratia feminina, pudrele (una din specialitatile Caron), universul budoar cu dantele si panglici este o caracteristica a acestei case de parfumuri. Parfumul Fleurs de Rocaille a reprezentat pina in anii 70 unul din parfumurile de referinta "jeune fille", mireasma delicata a domnisoarei care pasea in universul parfumurilor.

Caron - Tabac Blond (1919) - flacon Baccarat
A arbora neglijent din varful buzelor tigaretele lungi cu fildes si sidef pentru a inconjura feminitatea cu un val de mister tipic masculin devine in acea perioada supremul elegantei pariziene. Pentru a marca zorii eliberarii feminine, Caron indrazneste a dedica acestor frumoase androgine un parfum provocator, Tabac Blond: un miros subtil si ambiguu care fura barbatilor notele de tutun pentru a le asocia unui buchet de flori etern feminin. Parfumul creat de Ernest Daltroff, cu notele sale de piele-tutun este un non floral cu note seci, sumbre, brune, aurii. S-a insiprat din aroma tutunului englezesc fumat de trupele aliate in timpul primului razboi mondial. El va deveni in timp parfumul favorit al lui Marlene Dietrich.

Babani - reclama parfumuri (1922)
Maurice Babani, un creator de moda mai putin cunoscut, a lansat inca din 1919 o colectie de parfumuri sub propriul nume. El este astfel al doilea designer dupa Paul Poiret care se lanseaza in aceasta industrie, dar pentru ca Poiret nu-si vindea parfumurile sub nume propriu (casa se numea Rosine - dupa numele uneia din fete) putem afirma ca Babani este primul cretor de moda care cu doi ani inainte de Chanel isi pune numele pe o sticla de parfum. Parfumurile sale sunt inspirate asemenea modei din Orient iar numele lor reflecta dorinta de exotism: Ambre de Dehli (parfum hindu), Rose Gullistan (parfum persan), Afghani (parfum afghan), Saïgon (parfum chinez), Shogun (parfum japonez), Yasmak (parfum sirian), Jasmin (parfum corean), etc. Intre 1919 si 1925 reclamele sale se pot intalni in toate revistele de prestigiu din epoca.

Crown Perfumery - lavender salts (1900's)
Aceasta casa de parfumuri britanica a fost fondata in 1872 de William Sparks Thomson, producator de crinoline si corsete. El a lansat initial o colectie de parfumuri florale numita Flower Fairies. Calitatea produselor a adus aprecierea reginei Victoria si astfel pe flacoane a aparut asocierea cu coroana. Sarurile de parfumuri reprezinta o caracteristica a parfumeriei de secol XIX si inceput de secol XX. Corsetele, cu un impact serios asupra sanatatii feminine, dar si alte caracteristici ale modei si vietii femeilor (dieta) erau una din cauzele majore ale lesinului. Sarurile (in special de amoniu) parfumate cu mirosul lor intepator sau oteturile veneau in ajutorul unei fragilitati evanescente. Flaconul de sticla verde Crown, asemenea flacoanelor farmaceutice din epoca, este curbat si se aseamana cu sticlele de bautura purtate in buzunar de gentlemeni. Flaconul cu saruri sau batista parfumata erau accesorii indispensabile unui domn care putea astfel intra in jocul unei elegante care simula un lesin intr-un codat joc al seductiei.

Guerlain - flacon de poseta in etui de piele neagra
Inainte ca poseta femeii sa devina IT-bag si o expozitie universala de obiecte, femeia eleganta purta posete extrem de mici, accesoriu inseparabil alaturi de manusi si palarie. Incepind cu anii 20 interiorul posetei devine aproape standard: farduri (pudra) adapostita intr-o cutie de bijutier (minaudiere), o batista cu monograma, un port-cigarettes din argint, o sticluta de parfum, un bilet de amor. Astfel apar primele "flacon pour le sac", sticlutele de parfum pentru poseta, adesea in forma standard la fiecare parfumier, si care adaposteau extractele deja cunoscute. Guerlain propunea clientelor sale acest miniflacon (fara vaporizator, forma aparuta mult mai tirziu) in care se puteau gasi parfumurile Shalimar, l'Heure Bleue, Mitsouko, etc.

Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne contactati:
Madeleine Florescu
MADISON RAND PROMOTIONS
tel: 021.310.77.75
e-mail: office@madisonperfumery.com
web: www.madisonperfumery.com

 

 


expozitie fashion madison parfum lux manusi vintage curator octavian coifan
 


« Articol precedent: adidas introduce noul tricou al Echipei Nationale de Fotbal a Romaniei Articol urmator: Accesorii si incaltaminte pentru toate gusturile in Baneasa Shopping City »